Deník

Výbuch ruského meteoritu byl 30krát silnější než hirošimská bomba

Moskva/Praha – Exploze meteoritu, který v únoru dopadl v Rusku v okolí uralského Čeljabinsku, uvolnila třicetkrát větší energii než výbuch atomové bomby nad Hirošimou v roce 1945. Její síla dosáhla ekvivalentu 500 kilotun trinitrotoluenu, informoval podle agentury DPA v odborném časopise Nature vědecký tým vedený českým astronomem Jiřím Borovičkou a kanadským astronomem Peterem Brownem. Světově významný objev také ukazuje, že takzvaná Čeljabinská planetka zřejmě souvisí s asteroidem 86039 a oba byly kdysi součástí jednoho tělesa, řekl dnes Borovička.

6.11.2013 1

Ilustrační fotoFoto: čtk

„Energie tělesa byla velká. Je to dané tím, že hmotnost tělesa byla 12.000 tun a rychlost 19 kilometrů za sekundu. Energie byla z větší části uvolněna vysoko v atmosféře na rozdíl od hirošimské bomby, která explodovala těsně nad zemí, takže její energie byla ničivější," řekl Borovička.

V prestižním vědeckém časopise Nature dnes vychází článek Dráha, struktura a původ čeljabinského meteoritu. V něm čeští a kanadští astronomové rychlost tělesa zpřesnili a vysvětlili i jeho rozpady v atmosféře. Také v časopise Science má brzy vyjít článek od jiných autorů na stejné téma.

Stovky poraněných

Tlaková vlna exploze z letošního 15. února poškodila v oblasti kolem milionového Čeljabinsku na 7000 budov. Sklo z popraskaných oken poranilo zhruba 1500 lidí. Čeští vědci z Akademie věd ČR se výzkumu věnují od počátku a již 23. února jako první na světě rigorózní metodou spočítali dráhu tělesa.

Podle Borovičky se v dalším výzkumu ukázalo, že Čeljabinská planetka byla velmi křehká, rozpukaná a začala se rozpadat už ve výšce kolem 45 kilometrů nad zemí. Těleso přezdívají planetkou proto, že svou velikostí 19 metrů spadá do kategorie planetek.

Zpřesněná dráha ve Sluneční soustavě se ukázala být velmi podobná dráze planetky 86039, což je velká planetka blízká Zemi o průměru přes dva kilometry. „Bylo by to poprvé, když by byla známa bezprostřední souvislost mezi planetkou a meteoritem," komentoval Borovička. V současné době se planetka 86039 blíží naší planetě, avšak není nebezpečná. Příští rok na jaře by ji měla minout v bezpečné vzdálenosti.

Snímky pro vědce

Aby Češi znovu spočítali dráhu, vypomohli si videozáznamy z internetu. Fyzicky pak na místo dojel a vyfotografoval stejnou oblast znovu spolu s noční oblohou posetou hvězdami David Částek. Ten byl 15. února na montáži v Korkinu poblíž Čeljabinsku a tlakovou vlnu osobně zažil. Jako amatérský fotograf a nadšenec prý věděl, jaké snímky vědci potřebují. „Noc co noc jsem pro ně objížděl čeljabinskou oblast a vyráběl pro ně fotky, co potřebovali pro kalibrace," řekl v telefonickém rozhovoru Částek.

V polovině října se ruským vědcům podařilo ze dna uralského jezera Čebarkul vylovit úlomek čeljabinského meteoritu o váze asi 570 kilogramů. Údajně je to jeden z deseti největších nalezených úlomků nebeských těles spadlých na Zem.

Z výpočtů českých vědců vyplývá, že pozorovaná dráha byla dlouhá 272 kilometrů a že těleso bylo poprvé zachyceno ve výšce 95 kilometrů nad zemským povrchem. O osm sekund později se ve výšce 45 km začalo rozpadat, čímž se výrazně zvýšila plocha vystavená atmosféře, takže odpařování narostlo a objekt byl na krátkou dobu jasnější než Slunce. Planetka původně vážila asi 12 tisíc tun a její průměr byl 19 metrů.

6.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 1

Radek Vondráček poskytl 15. listopadu v Praze rozhovor Deníku.

Dnešní úkol pro Sněmovnu: zvolit Vondráčka z ANO na post předsedy

Francisco Franco a budoucí král Juan Carlos I. (rok 1966)

Před 42 lety ve Španělsku padla diktatura, svobodu zaštítil král

SLEDUJEME ON-LINE

Co se podařilo, a co ne? Deník pořádá debatu s pražskou primátorkou

Doprava v Praze, kompetence magistrátu a městských částí a celkové plnění programu pražské koalice. To vše a další problémy, které trápí Pražany, bude Deník řešit od devíti hodin ráno v diskuzi s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou, ředitelem Institutu plánování a rozvoje Prahy Ondřejem Boháčem a šéfem Dopravního podniku hlavního města Prahy Martinem Gillarem. Debatu sledujeme online.

Obce bojují se suchem. Vysazují třešně či hrušně

Švestková, hrušková i třešňová alej vyroste na území Velkých Bílovic. Pracovníci města v listopadu vysadili v tamním katastru dohromady sto ovocných stromů.

Režisér Jiří Menzel prodělal prý náročnou operaci. Leží v umělém spánku

Oscarový režisér Jiří Menzel byl převezen do pražských Střešovic a je v umělém spánku. Uvedla to televize Nova. Jeho zdravotní stav se dramaticky změnil po návratu z dovolené. Měl by mít za sebou náročnou mnohahodinovou operaci. Rodina, i mluvčí Ústřední vojenské nemocnice v pražských Střešovicích, odmítli Menzelův zdravotní stav komentovat.

Arabista Petr Pelikán: Volili jsme mezi spojeneckými zájmy a životy Čechů

Při vyjednávání o výměně pětice Čechů za Libanonce Alího Fajáda, jehož vydání žádaly Spojené státy, byly prioritou životy českých občanů. "Priorita byla, aby se čeští občané vrátili živí a v celku do vlasti," řekl arabista Petr Pelikán, který před téměř dvěma lety výměnu vyjednal. Skutečnost, že Česko nemohlo Fajáda vydat Američanům, vnímá jako důstojnou prohru.