Luke Aikins a Andy Farrington mají více štěstí než rozumu. Piloti se pokusili zapsat do historie letectví kaskadérskou akcí, při níž si chtěli za letu vyměnit letadla. Událost sponzorovala společnost Red Bull.

Let se uskutečnil v nedělní podvečer na neznámém místě v Arizoně. Dvě letadla vystoupala do výšky 3688 metrů, kde piloti spustili systém vzduchových brzd, aby následně oba mohli vyskočit z kokpitů. Aikinsovi se podařilo úspěšně nasednout do druhého letadla, ale Farringtonovi nikoliv.

Na travnatém letišti u Žatce proběhla v sobotu akce s názvem Králové vzduchu. Na návštěvníky čekalo mnoho ukázek a besedy se zajímavými hosty.
OBRAZEM: Králové vzduchu. Na letišti u Žatce byly k vidění i gripeny

Letadlo se totiž vymklo kontrole a Farringtona bylo slyšet, jak ve vysílání říká: „Modré letadlo je neovladatelné.“ Pilot následně otevřel svůj padák a bezpečně přistál v odlehlé oblasti. Neřízený letoun měl na sobě též padák, který se automaticky aktivoval, když se dostal do určité výšky před dopadem na zem. Jeho stav ani poloha nebyly bezprostředně známé.

Farrington si nebyl jistý, kde se stala chyba. Vítr o rychlosti téměř 161 metrů za minutu podle něj vytvořil pro kaskadérský kousek dobré podmínky. Předcházejí dny foukal mnohem rychleji. „Místo toho, aby se letadlo zastavilo v 90stupňovém střemhlavém letu, tak pokračovalo dál a převrátilo se na záda,“ sdělil Farrington pro USA Today. Podle pilota nebyla šance se do letounu dostat. „Člověk je rád, že jsou všichni v pořádku, i tak je ale prostě zklamaný z výsledku akce,“ dodal.

Jeho kolega Aikins se domnívá, že svou roli v tom mohla mít ztráta těžiště letadla. „Myslel jsem, že jsem Andymu nechal letadlo dobře připravené. Snažím se přemýšlet nad tím, co jsem mohl ještě udělat lépe, když jsem opouštěl kokpit,“ sdělil Aikins.

Speciální brzdy

Klíčem k úspěchu mise byly na zakázku vyrobené vzduchové brzdy, na jejichž tvorbě se podílel Paulo Iscold, inženýr a profesor na Kalifornské polytechnické univerzitě v San Luis Obispo.

Dvě sportovní letadla francouzské humanitární pomoci narazila do strmého svahu Smědavské hory.
Byla to hrozná tragédie, vzpomíná na pád letadel v Jizerkách pamětník

Ve městě vzdáleném přes 257 kilometrů severně od Los Angeles byly brzdy po vývoji několikrát testovány. Jejich fungování umožnilo letadlům zpomalit ve vzduchu, protože letěla rychlostí až 225 kilometrů v hodině.

Zdroj: Youtube

Aikins poznamenal, že se jim před akcí podařilo otestovat vše pro kaskadérské kousky kromě samotného střemhlavého letu. Oba piloti se chtějí znovu pokusit o přepsání dějin letectví. „Vrátíme se k tomu a zvládneme to,“ odhodlaně prohlásil Aikins.