Už dříve vyšetřovatelé zjistili, že boeing měl během posledních čtyř letů potíže s ukazatelem rychlosti. Nejnovější zjištění Národní komise pro bezpečnost dopravy (KNKT) naznačují, že společnost Lion Air vrátila letadlo zpět do provozu, ačkoliv mělo delší dobu problémy. 

Pátrání po troskách letounu Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air
Zřícený boeing měl poškozený ukazatel rychlosti. Do moře spadl s běžícími motory

Odpověď na otázku, co bylo příčinou neštěstí, však nejnovější zpráva nedává.

Zlepšení kultury

Indonésie rovněž vyzvala leteckou společnost Lion Air, aby zlepšila svou „bezpečnostní kulturu“. V předběžné zprávě k neštěstí indonéská komise pro dopravní bezpečnost vyzvala, aby aerolinky dodržovaly všechny bezpečnostní standardy. „Podle našeho názoru už letadlo nebylo způsobilé k letu a nemělo být zapojováno do provozu,“ uvedla komise. "Letadlo mělo technický problém, ale pilot se rozhodl přesto letět," uvedl Nurcahyo Utomo, ředitel letecké dopravy Výboru pro národní dopravu. 

Pátrání po troskách letounu Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air
VIDEO: Potápěči zveřejnili záběry trosek zříceného boeingu na dně moře

Piloti rovněž prý bojovali s novým automatizovaným systémem letadla. Boeing totiž podle vyšetřovatelů do nejnovějších strojů 737 namontoval nový systém, který klopí nos letadla dolů, když hrozí přetažení a následný pád po ztrátě vztlaku. Piloty o tom ale neinformoval a ti tak nebyli patřičně vyškoleni. Podle vyšetřovatelů však není jasné, proč piloti tento automatizovaný systém nevypli. 

Na to již minulý týden poukázala Asociace pilotů American Airlines. „Nic takového jsme předtím neměli ve výcviku. V našich manuálech to nebylo,“ uvedl mluvčí unie pilotů této letecké společnosti Dennis Tajer, který letá na Boiengu 737. 

Nový automatizovaný systém

Sám o sobě by tento systém neměl způsobit havárii, jenomže havarovaný boeing měl při posledních čtyřech letech problémy s měřičem úhlů náběhu. Před osudným letem byl měřič vyměněn. Problém zaregistrovaly také americké aerolinky Southwest, během tří týdnů před osudnou havárií musely vyměnit senzor u dvou svých letadel.

Úřady již na začátku listopadu potvrdily, že letoun neexplodoval ve vzduchu. Do moře podle nich spadl „nedotčený“ a s běžícím motorem. „Motor boeingu stále běžel. Svědčí o tom ztráta všech lopatek turbíny. Velké množství malých úlomků letounu a poměrně malá plocha, na které byly trosky rozptýleny, zase ukazuje, že se letadlo zřítilo na hladinu vysokou rychlostí,“ citovala agentura AP šéfa národní komise pro dopravní bezpečnost Soerjanta Tjahjona.

Letadlo indonéské nízkonákladové společnosti Lion Air, které spadlo 29. října 2018 i se 189 lidmi na palibě do moře.
Zřícený boeing nebyl jediný. Indonéské úřady objevily problémy u dalších dvou

Boeing společnosti Lion Air mířil 29. října z indonéské metropole Jakarty do letoviska u ostrova Sumatra. Krátce po startu se však zřítil do moře, přičemž nehodu nepřežil nikdo ze 189 cestujících.  V moři byly později nalezeny pozůstatky asi 140 osob, identifikováno jich bylo zatím čtrnáct.

Lion Air je největší indonéská nízkonákladová letecká společnost, která kromě jihovýchodní Asie operuje i v Austrálii a na Blízkém východě. Společnost, jež funguje od roku 1999, v minulosti čelila několika problémům souvisejícím se špatným řízením a nedodržováním bezpečnostních předpisů. Před dvěma lety jí proto bylo zakázáno létat v evropském vzdušném prostoru.

Černá skříňka z indonéského Boeingu, kterou našli potápěči na dně moře.
Potápěči našli černou skříňku indonéského boeingu. Byla 15 kilometrů od pobřeží