Hongkong byl původně britskou kolonií, Británie jej však v roce 1997 vrátila Číně a od té doby má tento region bohatnoucí z obchodu v rámci Číny zvláštní semi-autonomní status.

Lidé v Hongkongu si užívají větších svobod, než jejich sousedé ve zbytku Číny. Mají například svobodu slova i nezávislé soudy. Nyní ale panují obavy, že tato práva budou omezena. V posledních letech totiž Peking do záležitostí autonomního regionu zasahuje stále častěji. Informoval o tom list The Guardian.

Na terminálu hongkongského nádraží totiž platí čínské zákony, které se odlišují od těch v Hongkongu. Čínská vláda zde například může zatýkat své odpůrce. 

Kontrolní stanoviště

Dnes ráno odsud odjel první vlak do čínského města Šen-čen, které se nachází na dohled hranic. Cestující zde musí projít imigrační a bezpečnostní kontrolou.

„Neobávám se problému s odlišnými zákony. Platí pouze zde. Společné kontrolní stanoviště jsou zde jen proto, aby byly věci pohodlnější a rychlejší,“ uvedl 39letý Čan, který dnes ráno vyrazil na cestu se svým synem.

Kontrolní stanoviště nicméně urychlí a usnadní cestování, jelikož pro cestu po pevninské Číně už nebude zapotřebí další povolení. Cesta z Pekingu do Hongkongu se nyní zkrátí z 24 hodin na devět.

„Z hlediska času je to velmi pohodlné,“ uvedl cestující jménem Kwok, který vyrážel navštívit svůj letní dům v Čchao-čou. Dodal ale, že jízdenky jsou velmi drahé a prodejní systém neefektivní, čekal totiž celé hodiny, aby si lístek mohl koupit.

Druhá třída do nedalékoho Šen-čenu stojí 11 dolarů (253 korun) a do Pekingu 160 dolarů (3680 korun). Projekt rychlovlaku stál astronomických 11 miliard dolarů (239 miliard korun).