Ty by už brzy měly začít jezdit tunelem pod Lamanšským průlivem. Z Kolína nad Rýnem, Frankfurtu a Bruselu byste se tak mohli svézt od roku 2013 přímo až na 5. nástupiště londýnského nádraží St. Pancras. Skrz Francii rychlostí 300 kilometrů za hodinu, v tunelu o něco pomaleji.

Jenže je tu háček. Francie nemůže vystát to, že by v budoucnu mezi Británií a Francií pendlovaly jen německé vlaky.
Ale začněme popořádku.

Pro netrpělivé se už konala ochutnávka. V noci na neděli vjelo první ICE s pasažéry do tunelu mezi Británií a Francií. Byl to test. Stopky měřily třeba to, jak rychle 300 dobrovolníků vyběhne při nouzovém brždění do záchranného tunelu. Cvičení se povedlo. V úterý při dalším testu dorazil až do Londýna.

Na stejné nádraží jezdí i soupravy Eurostar, které mají zatím v tunelu monopol. Když to půjde takhle dobře, mohly by vlaky ICE jezdit už na londýnskou olympiádu 2012, hlásal zbrkle už šéf společnosti Eurotunnel Jacques Gounon. Podle magazínu Spiegel touží po tom, aby Eurostar ztratil monopol. Tunel je vytížen jen na 50 procent a navíc potřebuje peníze jako sůl. V prvním pololetí byl ve ztrátě 45 milionů eur.

Bitva pod La Manche

Až potud Francouzům nic nevadí. Jenže německé „ovládnutí“ tunelu by mohlo být daleko větší. Eurostar totiž nedávno vzkázal, že své staré rychlovlaky inspirované francouzskými TGV nahradí moderními soupravami. Ale ne od francouzského Alstomu, nýbrž od německého Siemensu. Důvod? Německý vlak má více míst a je i rychlejší.

Francouzský ministr dopravy pohrozil, že to stopne. Prý proto, že německé vlaky nejsou dostatečné bezpečné. V létě v nich kvůli porouchané klimatizaci zkolabovali lidé.

Není to spíš proto, že se nechce dívat, jak tunelem pendlují jednak spoje německých drah, a ty britsko-francouzské Eurostar mají obsluhovat vlaky německého výrobce?