Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ztroskotaná Concordia se vynořuje, potrvá to déle než se čekalo

Giglio /VIDEO/ - U břehů italského ostrova Giglio od dnešního rána jeřáby vyzvedávají na hladinu obří vrak ztroskotané lodi Costa Concordia. Náročná operace ale nabrala oproti plánu zdržení a potrvá zřejmě do časných úterních hodin. Teprve krátce po poledni se odborníkům podařilo plavidlo uvolnit z útesu, na němž posledního půldruhého roku spočívalo, oznámili na tiskové konferenci zástupci úřadu civilní ochrany. Napřimování lodi je už viditelné i pouhým okem, protože z vody plavidlo vystoupilo o několik metrů.

16.9.2013 1 AKTUALIZOVÁNO 16.9.2013
SDÍLEJ:

Narovnávání lodi mělo podle odhadů zabrat deset až 12 hodin, ale nakonec potrvá o několik hodin déle.Foto: ČTK

Vyzvedávání vraku začalo krátce po 09:00 SELČ, o tři hodiny později, než se původně předpokládalo. Na vině byla noční bouřka, kvůli níž bylo třeba počkat, až se moře zcela uklidní. Fabrizio Curcio z civilní ochrany sice oznámil, že narovnávání lodi bude patrné až za několik hodin, z televizních záběrů bylo ale už před polednem vidět, že loď se pohnula. Čára ponoru, zřetelná díky tmavému zabarvení zrezivělé části lodi i z dálky, se do večera posunula nad hladinu o několik metrů. Celkově se zatím podařilo z 65stupňového náklonu lodi ubrat nejméně deset stupňů.

Narovnávání lodi mělo podle odhadů zabrat deset až 12 hodin, ale nakonec potrvá o několik hodin déle.

Na podmořské plošině

Šéf civilní ochrany Franco Gabrielli předtím potvrdil, že kýl lodi se podařilo uvolnit z útesu a že nyní spočívá na uměle vytvořené podmořské plošině. Právě tento krok byl považován za jednu z nejnáročnějších částí celé akce. Podvodní kamery prý ale ukázaly, že loď je značně deformovaná.

Dneškem vrcholí více než rok trvající přípravné práce, které se rozběhly už krátce poté, co Costa Concordia se zhruba 4200 lidmi na palubě před 20 měsíci ztroskotala. Podle agentury AP jde o nejsložitější a nejdražší záchranu potopené lodi v námořní historii, podílejí se na ní stovky lidí. Ze břehu sledují vynořování parníku tisíce diváků a čtyři stovky novinářů.

Otočení vraku bedlivě sledují také ekologové: v lodi jsou totiž stále tuny odpadního matriálu a také zbytky chemikálií, které by mohly ohrozit místní ekosystém. Norné stěny, které byly instalovány kolem Costy Concordie a které mají zabránit případnému úniku chemických látek, dodala do Itálie česká firma Ecotextil. „Naše firma dodala norné stěny, které jsou vyrobeny z polypropylenu… tyto materiály zabraňují tomu, aby se ropné produkty při likvidaci této havárie dostaly dál do moře," řekl dnes obchodní ředitel společnosti Petr Ledvina Radiožurnálu.

Loď najela na skálu

Havárie se odehrála v noci 13. ledna 2012, kdy kvůli chybnému manévru plavidlo pod velením kapitána Franceska Schettina najelo na skálu poblíž toskánského ostrova a začalo nabírat vodu. Při nehodě zemřelo 32 lidí. Dvě těla se stále nacházejí uvnitř vraku.

S pomocí několika jeřábů a hydraulických zařízení má být Concordia pootočena a pomalu napřímena. Pak bude třeba ji stabilizovat na podmořské plošině a vypouštěním vody z obrovských postranních nádrží ji dostat na hladinu. Pokud se vše podaří, bude loď pravděpodobně na jaře odvlečena do šrotu. Ačkoli realizační tým doufá v úspěch, stále existuje riziko, že se loď při vyzvedávání nenávratně poškodí a z místa už ji nebude možné dostat v jednom kuse.

Plavidlo se během dopoledne nejdříve pohnulo asi o deset centimetrů, což diváci na břehu neměli šanci pouhým okem zaznamenat. Odborníci poté začali zjišťovat, jak loď na tažné síly reaguje, zda podpůrné podmořské plošiny fungují tak, jak mají, a zda je možné ve vyzvedávání pokračovat. Teprve poté začalo být napřimování lodi patrnější.

Dvakrát těžší než Titanic

Costa Concordia váží více než 114.000 tun, je tedy dvakrát těžší než Titanic. Plavidlo dlouhé jako tři fotbalová hřiště do vzpřímené polohy zvedá více než 50 navijáků s řetězy a lany. K tomu, aby loď zase stála rovně, bude třeba navinout přes 21 metrů ocelových lan, z nichž některá jsou vedena pod trupem lodi.

Vlastník luxusní výletní lodě, společnost Costa Cruises, odhaduje náklady na záchrannou operaci na nejméně 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun).

Autor: ČTK

16.9.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Vladimír Říha, Pražská strojírna

Exředitel Pražské strojírny bral 10 let plat na neplatnou smlouvu

Christian Lindner, šéf FDP
18

Opoziční smlouva v Německu? Sociální demokraté uvažují o CDU

AUTOMIX.CZ

Tesla každou minutu prodělá 170 tisíc korun. A někteří už věští datum konce

Zakladatel Tesly Elon Musk je sice vizionář se snahou zachránit planetu, ale podle některých není právě ukázkovým prototypem schopného byznysmena. Myslí si to přinejmenším Bob Lutz, který má v automobilovém průmyslu desítky let zkušeností.

Ano bude předsedat sedmi výborům. Demokratický blok čtyřem

Podle dohody sněmovních stran bude mít hnutí ANO předsedy sedmi výborů, Demokratický blok tvořený ODS, KDU-ČSL, TOP 09 a STAN čtyř výborů. Po dvou výborech povedou Piráti, SPD a KSČM, předsednictví v jednom získá ČSSD. O obsazení komisí budou strany podle šéfa komunistického poslaneckého klubu Pavla Kováčika znovu jednat příští týden ve středu.

AKTUALIZUJEME

Stahují se nad vrahem z roku 1997 mračna? Jeho obětí byla dvacetiletá Lucie

Na první pohled zoufalý pokus, ve skutečnosti geniální tah. I takto se dá zhodnotit krok moravskoslezské policie, která ve čtvrtek svolala krátkou tiskovou besedu k případu vraždy z roku 1997. Tehdy 14. prosince neznámý pachatel uškrtil v Ostravě dvacetiletou dívku – Lucii V. Policisté se domnívají, že někdo jméno vraha může znát. 

Odejde z Moravského krasu? Rys Kryštof se poohlíží po samici

Rys Kryštof možná odejde z Moravského krasu. Obávají se toho zoologové, kteří šelmu dlouhodobě sledují. „Blíží se zima, což je u rysů období říje. Samci si hledají partnerku. V Krasu ale žádná samice není. Může se ji proto vypravit hledat,“ vysvětlil zoolog z Mendelovy univerzity v Brně Martin Duľa.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT