Za první tři měsíce, od prosince do počátku března, se na strojích vyskytlo 22 poruch. Na sedm hodin letu připadá jedna závada. Poláci přejmenovali tyto stíhačky ze sokolů na jestřáby.

Letouny ale připomínají kačeny. Dřepí na zemi. Nejsou spolehlivější než desítky let staré bombardéry Suchoj Su-22 v polských službách. Ty se v průměru porouchají po šesti hodinách ve vzduchu, píše varšavský deník.

Už přílet jestřábů byl ostudný „Nejsou bezporuchová letadla,“ odbyl to mluvčí ministerstva obrany. Při jednom letu však instruktor překročil povolené přetížení, a tak museli vyndat motor, aby jej technici zkontrolovali. Ukázalo se, že výrobce nedodal nářadí.

Závady pronásledovaly už listopadový přelet první čtveřice jestřábů z Ameriky do Polska. První dvojice se musela vrátit zpět, druhá zase přistát na Islandu. Nákup 48 strojů od Lockheed Martin přijde v přepočtu na 100 miliard korun.

Poruchy pronásledovaly i počátky stíhaček Jas-39 Gripen v Česku, které si jich 14 pronajala od Švédska za 19,6 miliardy korun. Hned v dubnu roku 2005 při příletu ze Švédska na čáslavskou základnu se jejich navigační přístroje nedokázaly spojit s počítači. Výhodou je, že po dobu pronájmu, tedy deset let, platí opravy i díly Švédové. Ti v nich nyní montují nové programy do počítačů.