Právě kvůli velkému znečištění jsou také podle odborníků antické památky Říma ve velkém ohrožení. Podle studie, kterou loni provedl odbor italského ministerstva kultury, je nyní ve městě v ohrožení zhruba 3600 kamenných staveb a 60 bronzových soch.

"Pokud chceme opravdu zakročit, musíme mít odvahu přijmout silná opatření," napsala starostka Virginia Raggiová na svém facebooku.

Její návrh přichází den po rozhodnutí soudu v Německu, který rozhodl, že je možné vjezd dieselových aut do města omezit.

V Itálii mají dieselový motor až dvě třetiny z 1,8 milionu prodaných vozů, informovala agentura Reuters. A jak také agentura poznamenává, Řím není sídlem žádného velkého průmyslového odvětví, takže téměř veškeré znečištění ovzduší v italském hlavním městě je způsobeno právě motorovými vozidly.

Vedení metropole se s místní dopravní situací snažilo bojovat už dříve. Zavádělo například střídavou dopravu, kdy se do města v určité dny mohla dostat pouze auta s registrační značkou s koncovým lichým, nebo naopak sudým číslem.

Toto pravidlo je však podle Reuters hojně porušováno a i dopravní policisté jsou v tomto případě benevolentní.

O zákazech vjezdu naftových vozů uvažují v současné době velká německá města, jako je Berlín, Mnichov nebo Hamburk. Uzavřít město dieselovým autům chce také severoitalský Milán, kde má opatření vstoupit v platnost do roku 2030.

A není jediný, již dříve starostové čtyř světových měst prohlásili, že do roku 2025 chtějí zakázat auta s diesely na svém území. Jde o Paříž, Atény, Mexiko City a Madrid.

Také Londýn bojuje proti znečištění. V centru města už léta funguje emisní zóna, nyní aktivisté volají po tom, aby i zde byl do roku 2025 zakázán vjezd aut s dieselem.