Očekává se, že MAK za příčinu neštěstí označí chybu kapitána Andreje Solomenceva, bezděčně brzdícího během vzletu. Ale ženy a kolegové pilotů, kteří při havárii také zahynuli, úřední verzi nevěří a dožadují se nezávislého vyšetřování, informoval ruský list Izvestija.

„Sama létám 25 let, z toho osm s Igorem. Andrej i můj Igorek byli příliš zkušení letci, aby se dopustili takové chyby,“ řekla deníku vdova po druhém pilotovi Igoru Ževelovovi Ljudmila. „Osobně budu usilovat o nezávislé vyšetřování,“ dodala.

Stejný názor má Solomencevovova přítelkyně. „Přes média nás nutí uvěřit, že vinen je pilot. Když to přeženu, tak to vypadá, jakoby si dva taxikáři tahali sirky, kdo a na jakém místě poletí, a jeden se zasekl o podpatek, druhý šlapal na pedály. Kdyby to napsal romanopisec, tak bych tomu možná věřila. Ale dobře jsem znala Andreje jako čestného a velice zodpovědného člověka, a tak se mi to zdá příliš jednoduché a pohodlné obvinit posádku a případ uzavřít,“ řekla Světlana Levdiková, která kapitána letounu znala 25 let.

Podle deníku v případě, že piloti budou označeni za viníky nehody, se příbuzní mohou domáhat dalšího vyšetřování se zapojením nezávislých odborníků. Tuto možnost poskytlo nedávné rozhodnutí ústavního soudu v případu skandální dopravní nehody v Moskvě s účastí vozu viceprezidenta ropného koncernu Lukoil, které se vztahuje i na všechny případy, které byly uzavřeny kvůli smrti podezřelých či viníků.

„Při všech katastrofách z poslední doby byli piloti označeni za viníky. Svalit veškerou vinu na mrtvou posádku je tendence současného vyšetřování,“ míní advokát Igor Trunov, který hájil zájmy pozůstalých po leteckých nehodách v Irkutsku, Doněcku a Permu. Okruh viníků je podle advokáta mnohem širší, a tak by pozůstalí měli trvat na dalším vyšetřováním. „Závěry MAK bývají natolik předpojaté, nekvalitní a na zakázku, že jednou by bylo dobré uskutečnit nezávislé vyšetřování,“ prohlásil advokát, podle kterého prý MAK četné neobjasněné otázky buď obchází anebo překrucuje.

Rovněž expert Vladimir Grudin, který se podílel na vyšetřování desítek leteckých nehod, se domnívá, že chybě posádky vždy předcházejí další okolnosti, které se ale v praxi opomíjejí. Rusové by podle Grudina měli převzít zkušenosti z USA, kde vyšetřování vede pilot létající na daném typu letadla a členy komise jsou povinně zástupci leteckých odborů. I podle expertů z ústavu letecké a vesmírné medicíny selhání lidského faktoru prý často maskuje vady techniky.

MAK, což je organizace postsovětských států v čele s Ruskem pro vyšetřování leteckých nehod, se rozhodl zdržet se komentáře do ohlášení oficiálních závěrů vyšetřování. To se podle televize Rossija 24 čeká ve 13:00 moskevského času (10:00 SEČ).

Letecké neštěstí na jaroslavlském letišti Tunošna připravilo o život 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv. Mezi mrtvými byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Tragédii přežil pouze palubní inženýr Alexandr Sizov.

List Kommersant v pondělí uvedl, že vyšetřovatelé očividně dospěli k závěru, že za havárii může pilot Andrej Solomencev, který prý při startu mimoděk sešlápl brzdový pedál. Když se pokusil odpoutat stroj od země a přitáhl řídící páku, do brzdových pedálů se naplno opřel. Bezděčné brzdění při startu prý není u letounů Jak-42 zcela neobvyklý jev.