Švédský server Flightradar24, který sleduje letecký provoz, pak uvedl, že letadlo nemělo po startu stabilní vertikální rychlost. Jisté přitom je, že zřícený Boeing 737 Max 8 byl prakticky nový. Aerolinky ho převzaly teprve loni v listopadu.

Společnost Boeing vyjádřila lítost nad nehodou a nabídla technickou pomoc při objasňování neštěstí.

Také americká Národní komise pro bezpečnost dopravy (NTSB) hodlá vyslat do Etiopie čtyři své odborníky. Situaci sleduje rovněž Federální úřad pro letectví (FAA). Ve svém prohlášení oznámil, že je v kontaktu s ministerstvem zahraničí a chce se spolu s NTSB a etiopskými úřad účastnit vyšetřování.

Stejný typ se zřítil loni v Indonésii

Jedná se o již druhou tragickou nehodu Boeingu 737 Max 8 za posledních pět měsíců. Loni 29. října se stejný typ letadla provozovaný indonéskou společností Lion Air zřítil 12 minut po startu do Jávského moře. Tehdy nepřežil nikdo ze 189 lidí na palubě.

Pozdější vyšetřování ukázalo, že indonéské letadlo nebylo vůbec způsobilé letu. Během posledních čtyřech letů mělo potíže s ukazatelem rychlosti a společnost Lion Air přesto vrátila letadlo zpět do provozu.

Přesnou příčinu nehody se však nepodařilo odhalit. Pravděpodobným důvodem pádu letadla však mohl být automatický systém ovládající stabilizátory, který zřejmě dostával špatné vstupní informace o rychlosti a výšce a namířil letoun dolů. Boeing poté vydal upozornění, že vadný senzor může posádce zkomplikovat ovládání stroje, což „může vést k nárazu do terénu“.

Boeing také začal u nejnovějších strojů 737 používat nový automatizovaný systém, který klopí nos letadla dolů, když hrozí přetažení a následný pád po ztrátě vztlaku. Jak v listopadu poukázala Asociace pilotů American Airlines, výrobce piloty na tuto novinku neupozornil a ti na ní ani nebyli vyškoleni.

„Nic takového jsme předtím neměli ve výcviku. V našich manuálech to nebylo,“ uvedl tehdy mluvčí Asociace pilotů American Airlines Dennis Tajer, který sám také letá na Boeingu 737. 

Na závěry, zda měl i etiopský Boeing 737 Max 8, stejně jako ten indonéský, problémy s autopilotem je však ještě brzy. Objasnění by mělo přinést až nadcházející vyšetřování.

Boeing 737 MAX 8 je nejnovějším typ řady 737, který začal létat v roce 2017. Mimo jiné ho provozuje i největší česká letecká společnost Smartwings. Zatím poslední, již sedmý kus, zařadila do své flotily letos na začátku února.