Jak upozornila BBC, pasažéři předposledního letu boeingu již dříve na sociálních sítích popsali kolísání rychlosti a výšky letu, které vyvolalo na palubě paniku i nevolnost některých cestujících. Ředitel firmy Lion Air Edward Sirait ale tvrdil, že před osudným letem technici závadu odstranili.

Úřady dnes rovněž potvrdily, že letoun neexplodoval ve vzduchu. Do moře podle nich spadl „nedotčený“ a s běžícím motorem.

„Motor boeingu stále běžel. Svědčí o tom ztráta všech lopatek turbíny. Velké množství malých úlomků letounu a poměrně malá plocha, na které byly trosky rozptýleny, zase ukazuje, že se letadlo zřítilo na hladinu vysokou rychlostí,“ citovala agentura AP šéfa národní komise pro dopravní bezpečnost Soerjanta Tjahjona.

Po druhé černé skřínce se stále pátrá

Potápěči nadále pátrají po druhé černé skřínce, hlasovém záznamníku hovorů z kokpitů. Situaci jim ale komplikuje skutečnost, že vrak teprve dva měsíce starého stroje Boeig 737 MAX 8 leží přibližně ve třicetimetrové hloubce.

Boeing společnosti Lion Air mířil minulé pondělí z indonéské metropole Jakarty do letoviska u ostrova Sumatra. Krátce po startu se však zřítil do moře, přičemž nehodu nepřežil nikdo ze 189 cestujících.  V moři byly později nalezeny pozůstatky asi 140 osob, identifikováno jich bylo zatím čtrnáct.

Lion Air je největší indonéská nízkonákladová letecká společnost, která kromě jihovýchodní Asie operuje i v Austrálii a na Blízkém východě. Společnost, jež funguje od roku 1999, v minulosti čelila několika problémům souvisejícím se špatným řízením a nedodržováním bezpečnostních předpisů. Před dvěma lety jí proto bylo zakázáno létat v evropském vzdušném prostoru.