„Hlavně nesmí nic zmrznout,“ instruoval svůj tým Rostislav Suslo, šéf O2 TV Production.

Právě tahle společnost stojí za výrobou řady významných sportovních přenosů různě po světě. K fotbalu, hokeji a cyklistice před pár lety přibylo i lyžování. Televizní tým z Česka si pro natáčení vybrali organizátoři Ski Classics.

Letošní debut si parta s kamerami odbyla o víkendu v údolí Sportgastein, které se nachází nedaleko světoznámého střediska Bad Gastein.  Veškerý servis zajišťoval ansámbl čítající dvacet lidí. 

Bad Gastein, úvodní závod sezony 2023/2024 v rámci seriálu Ski Classics v běžeckém lyžování
Působivý start Ski Classics v Bad Gasteinu: Z bazénu do lyžařské stopy

A nechyběl přenosový vůz, který zná leckterý fotbalový fanoušek (a rozhodčí u videa).

Znají ho proto, že je na něm vyobrazený Petr Čech, někdejší brankář a tvář společnosti.

Sledovat musejí i předpověď počasí

Zatímco k natáčení fotbalového zápasu stačí pár kamer, u běžeckého lyžování je situace o poznání komplikovanější. „Do celého procesu se zapojuje mnoho techniky, například vrtulník, dron, čtveřice skútrů,“ podotkl Suslo.

Největší obavy vzbuzují podmínky na místě. 

Technici musejí sledovat předpověď počasí. A když je příroda zaskočí, nastává čas pro rychlou improvizaci. „Vzpomínám si, že v Jasné v Nízkých Tatrách musela přenosový vůz tahat rolba,“ dodal šéf televizní společnosti.

Štáb pro závod nazvaný Bad Gastein Criterium řešil jednu zapeklitou věc. Mráz. V noci teploměr ukazoval takřka minus dvacet stupňů.

Bad Gastein: Aleš Řezáč (vpravo) debutoval v seriálu Ski Classics pod podhledem otce Stanislava
Nejmladší v historii. Smáli se mi kvůli rozhovoru s tátou, vypráví Řezáč junior

„Systém jsme nechali běžet i přes noc. Právě proto, aby nám nezmrzly kabely,“ informoval Antonín Kotraba, manažer přenosového vozu.

Vozí si vlastní krumpáče i motorové pily

Mimochodem, kabely jsou kapitola sama o sobě. Plán instalace, komunikace s pořadateli i šéfy seriálu. Každý detail hraje roli.

„Největším predátorem jsou rolby. Vždy radši opakujeme pořadatelům, kde jsou kabely zakopané, protože se stává, že když o nich neví (a nebo jsou málo zakopané), hrozí jejich zničení,“ dodal Kotraba s tím, že ideální je hloubka půl metru pod sněhem.

Vybavení přenosového vozu doplňuje nezvyklé vybavení. „Neriskujeme, že někde nebudou mít k dispozici lopaty, a tak si je vozíme vlastní. K tomu máme motorové pily, krumpáče a agregátory,“ řekl Kotraba.

Kromě kameramana v helikoptéře se během víkendu zapotil i technik s dronem. 

Ski Classics: Bad Gastein Criterium 2023
Norský triumf v Bad Gasteinu. Schützová skončila těsně za elitní desítkou

Důvod? Přímo nad účastníky se totiž objevil další dron jednoho z fanoušků. V tu chvíli pořadatelé bili na poplach. Hrozilo, že by se závod mohl i zastavit. „Není to legrace, musíte mít povolení, frekvenci,“ uzavřel Kotraba.