Při dvou slalomech, v nichž se představí největší sjezdařské hvězdy v čele s Američankou Mikaelou Shiffrinovou a Slovenkou Petrou Vlhovou, má Petr Záhrobský ml. na povel 150 dobrovolníků. S touto „armádou“ zajišťuje přípravu tratě, do jeho gesce patří dohled na rozježdění týmů a tréninky. Dobrovolníky bude dirigovat i při závodech.

Základem všeho jsou však sněhové podmínky, a ty byly ve Ski areálu Svatý Petr dlouho nepříznivé. Až minulý týden se do Krkonoš vrátila zima. „Ochladilo se a mohli jsme začít zasněžovat, dočkali jsme se i přírodního sněhu,“ vypráví někdejší reprezentant ve sjezdovém lyžování.
Kvůli zpevnění se sníh prolévá vodou
Bratr čtyřnásobné medailistky ze světových šampionátů a majitelky olympijského bronzu Šárky Strachové, má kvalifikaci technického delegáta Mezinárodní lyžařské federace FIS.
„Nedá se říct, že bych pravidelně působil při Světových pohárech. Delegáti se střídají. Zajišťujeme i závody nižších kategorií, ale díky zkušenostem se podílím na organizaci Světového poháru ve Špindlu,“ říká Záhrobský.
V posledních dnech se černá sjezdovka ještě odborně preparuje. V třicet metrů širokém koridoru se rozhrnuje a promíchává umělý a přírodní sníh se zbytky starého. Prolévá se vodou, aby pista měla kvalitu podle požadavků pro závody Světového poháru.

Na vytvoření ideálních sněhových podmínek ale není dvaačtyřicetiletý Petr Záhrobský sám. Všechno konzultuje s lidmi z lyžařského svazu, zkušenostmi v tomto směru přispívá i řada trenérů.
„Cílem je vytvořit sněhovou vrstvu, která je dostatečně silná, kompaktní, ledová a zároveň bezpečná. Tak se tratě připravují před každými velkými závody všude ve světě. Drobně se to liší jen podle teploty a vlhkosti vzduchu,“ vysvětluje rodák z Jilemnice.
Postavit se musí i tréninková trať
A jak je to s dobrovolníky? Základem jsou ti, kteří ve Špindlerově Mlýně působili už při SP v roce 2019. „Měli jsme jejich databázi, ale od léta jsme oslovovali přes svaz a kluby širší pole lyžařských příznivců. Z nich se pak vybrala konečná sestava. Nejsou to jen lidé z Krkonoš, pro většinu se ve Špindlu zajišťovalo ubytování,“ říká bývalý závodník, který se prosazoval hlavně v Evropském poháru.
„Jsou rozděleni do skupin. Kromě práce se sněhem stavějí i bezpečnostní sítě. Budou rozmisťovat reklamní bannery, dokončovat podobu tratě a podílet se na úpravě pisty mezi jízdami. Někteří se uplatní jako brankoví rozhodčí. Náročnost spočívá v tom, že na sjezdovce musejí být brzo ráno,“ vykládá Záhrobský.

K tomu dochází zejména v případě, když v noci před závodem nasněží. „Pokud napadne deset centimetrů, je nutné vyrazit už ve čtyři hodiny. Aby se stopa nezhoršila a byla co nejférovější, musí se přebytečný sníh z tratě lyžemi vyhrnovat, případně ho lopatami odhazovat.“
Ale to není všechno. „Ve stejné kvalitě se v horní části černé sjezdovky staví kratší slalomová trať na trénink, kde se závodnice budou v pátek rozjíždět,“ dodává trojnásobný olympionik, který se jako vedoucí tréninkové skupiny Záhrobský Racing věnuje mladým sjezdařům.