Trocha opakování na začátek – v ČR platí od 1. listopadu do 31. března povinnost zimních pneumatik, a to v případě, že „je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“, případně „lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“. Dále musíte mít zimní obutí také v místech, která jsou označena značkou „zimní výbava“.

close Značka označující začátek a konec oblasti, ve které jsou povinné zimní pneumatiky nezávisle na počasí info Zdroj: Se svolením MDČR zoom_in Značka označující začátek a konec oblasti, ve které jsou povinné zimní pneumatiky nezávisle na počasí

Zimní pneumatiky pod drobnohledem

Za zimní pneumatiku se považuje pneumatika, která má označení „M+S“ (Mud + Snow, neboli Bláto + Sníh), vyšší standardy však splňuje až pneumatika, která nese označení 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake, neboli Hora se třemi vrcholy a sněhová vločka). Na pneumatikách s označením 3PMSF běžně najdeme i M+S. Obě tyto označení nalezneme už i na kvalitnějších celoročních pneumatikách.

close Označení 3PMSF a M+S info Zdroj: Se svolením Rosava zoom_in Označení 3PMSF a M+S.

Celoroční pneumatiky? Poslouží uspokojivě

A jak si vlastně stojí celoroční pneumatiky? Jak již název napovídá, jedná se o pneumatiky, které lze využít v letní i zimní sezóně. V obou případech poslouží uspokojivě, ani v jednom však perfektně. Jedná se z principu o kompromisní řešení, vhodné zejména do mírnějšího klimatu – což je ovšem případ většiny naší republiky.

Ještě nedávno byly celoroční pneumatiky vnímány jako kompromis mizerný, nefunkční v zimě i v létě. Koneckonců je složité pokrýt potřeby obou sezónních pneumatiky, které jsou si svou specifikací na hony vzdálené.


Nahrává se anketa ...

Zatímco letní pneumatiky mají mnohem méně četný dezén a tvrdší směs, která funguje ve velkém rozsahu plusových teplot, zimní pneumatiky mají četnější dezén s „lamelami“ na vytlačování sněhu a jejich měkká směs nejlépe funguje v teplotách pod nulou.

Nicméně technologie pokročily a doba se změnila. Je tomu jenom pár dní, co vydal německý autoklub ADAC velký test celoročních pneumatik. Ty zkoušel v zimní i letní sezóně a výsledkem je, že vůbec poprvé dostaly celoroční gumy v testu ADAC hodnocení „dobré“.

Podívejte se na video z testování celoročních pneumatik:

| Video: Youtube

Na druhou stranu, ze šestnácti modelů, které se v testu objevily, dostalo sedm známku „dostatečné“ za podprůměrný výkon, a dvě dokonce známku „nedostatečné“, což poukazuje na fakt, že vyrobit opravdu kvalitní zimní pneumatiku, která bude funkční v obou sezónách, stále není jednoduché. Na kompletní přehled hodnocených pneumatik a jejich výsledné známkování se můžete podívat na oficiálních stránkách ADAC.

Na pneumatikách se šetřit nevyplácí

Co ze závěrů testu ADAC vyplývá? U celoročních pneumatik možná ještě víc než u klasických zimních nebo letních gum platí, že šetřit se nevyplácí. Kladně hodnocené pneumatiky byly vesměs od prémiových značek a ve vyšší cenové relaci. Na druhou stranu, pokud si za celoroční pneumatiku připlatíte, už není na místě hovořit o mizerném kompromisu, který bude špatně fungovat v létě, a v zimě si neporadí s ničím víc než s prosolenou břečkou.

V případě kvalitních moderních celoročních gum můžeme říci, že se jedná v zásadě o plnohodnotné řešení pro letní i zimní sezónu, se kterým se nemusíte v zimě omezovat na jízdy po městě a „okolo komína“ v nížinách.

Pořád se jedná o pneumatiku kompromisní, která nebude dosahovat výsledků špičkových letních ani zimních pneumatik, a na velkou zimní dovolenou do Alp je stále doporučeníhodná spíše pořádná zimní guma. Na druhou stranu třeba brzdná dráha – jeden z nejzásadnější ukazatelů, už není s kvalitními celoročními gumami o tolik delší.

Pokud hory v zimě nebývají vaším cílem, a pohybujete se primárně v mírném středoevropském klimatu, lze moderní celoroční pneumatiky klidně doporučit. Ta úspora času i peněz oproti přezouvání dvakrát do roka, nemluvě o nutnosti uskladnění pneumatik, se určitě vyplatí. Jen víc než kdy jindy platí, že na těchto gumách skutečně nešetřete.