Nejdůležitější položkou v pojistné výbavě na cestách je bezesporu cestovní pojištění. Jde o pojistný balíček obsahující zejména krytí léčebných výloh a odpovědnost za škodu způsobenou na majetku a zdraví v zahraničí. K tomu tam bývá i ochrana proti ztrátě a krádeži zavazadel či pojištění pro případ zpoždění letadla a další položky. Samozřejmostí jsou asistenční služby, které právě v cizině mají pro klienty tu největší hodnotu.

Nemít cestovní pojištění se může vymstít

Opomenout či ignorovat cestovní pojištění se může hodně vymstít. „Bez cestovního pojištění lidé riskují, že většinu nákladů za lékařské ošetření v cizině budou muset uhradit ze svého. To přitom mohou být i statisícové částky,“ upozornila Renata Čapková, mluvčí České podnikatelské pojišťovny. Kartička od tuzemské zdravotní pojišťovny totiž pokryje v zahraničí jen velmi malou část nákladů za lékařské ošetření.

Při cestách po cizině i v tuzemsku není na škodu mít uzavřené i úrazové pojištění. Jeho účel je trochu jiný než u cestovního pojištění, byť plnění může vycházet ze stejných pojistných událostí. Zatímco cestovní pojištění má pokrýt zejména léčebné výlohy při zraněních v cizině, s úrazovým pojištěním lidé získají plnění navíc – odškodnění od pojišťovny (bolestné za zranění).

Cestovní pojištění se může hodit:

Motoristické asistence s dostatečnými limity

Asistenční služba – tedy služba, která se snaží řešit vzniklé problémy, nemá význam jen u zdravotních komplikací. Stejně významná je její činnost v případě problémů s vozidlem.

Klasický případ – rodina cestuje na dovolenou autem a to se v cizině porouchá. A nyní mohou nastat nemalé nepříjemnosti. A proto je tady motoristická asistence, která se snaží lidem v takových případech pomoci. Je pevnou součástí povinného ručení a havarijního pojištění a je k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

Aby byli motoristé dobře chráněni, mnozí neváhají a právě na dovolenou si ještě připlácejí za rozšířené varianty těchto služeb, kde získají řadu věcí navíc nad rámec základních balíčků.

Nejčastějším důvodem, kdy motoristé volají na asistenční linku, je porucha motoru, následuje defekt pneumatiky a dále problémy se spojkou či převodovkou

. „Ze statistik vyplývá, že řidiči na svých cestách potřebují pomoc asistenční služby třikrát častěji při poruše vozidla než v případě nehody,“ uvádí Miloš Velíšek, supervizor pojištění vozidel České podnikatelské pojišťovny.

Nadstandardní asistence i na pár dní

Roční příplatkové asistence nad rámec základních balíčků těchto služeb u povinného ručení a havarijního pojištění využívá čím dál více motoristů. Řada z nich ale ocení i možnost si tyto služby pořídit jen na pár dní.

„Služba se sjednává k cestovnímu pojištění, stojí na den od 44 korun a vůbec zde nezáleží na tom, kde je vozidlo pojištěno. Tuto možnost často využívají například i držitelé služebních vozidel při krátkodobých dovolených,“ doplnil Miloš Velíšek z ČPP.

Připojištění pak kryje případy nehody, poruchy vozidla či situaci, kdy se řidič zraní a vůz nemá kdo odřídit zpátky do Česka. V takových případech pak pojišťovna zajistí nejen náhradního řidiče, odtah a opravu vozu, ale postará se i o všechny členy posádky, zaplatí ubytování a cestu domů.

close Fotosoutěž Dovolená s autem 2024. info Zdroj: Deník zoom_in Fotosoutěž Dovolená s autem 2024.

Havarijní pojištění a jeho pro či proti

Nejrozsáhlejší pojistnou ochranou samotného vozidla je havarijní pojištění. To kryje velké množství rizik, na které se povinné ručení vůbec nevztahuje. Z povinného ručení lze získat plnění jen v případě, že škodu na vozidle a zdraví způsobí motoristovi jiný účastník silničního provozu. Ale pokud si motorista poškodí vozidlo sám, nebo mu ho poškodí živelní událost – kroupy, vichřice, voda, nebo mu vozidlo poškodí vandalové, nezíská od pojišťovny nic. A to nemluvě o případu, kdy motoristovi někdo vozidlo jednoduše ukradne – bez havarijního pojištění také bez náhrady.

Důvodem, proč lidé s havarijním pojištění mnohdy váhají, je jeho cena. Ta se odvíjí od aktuální hodnoty vozidla, a tak nemusí být toto pojištění zrovna nejlevnější. Je ale velice užitečné a zvláště na cestách v cizině se může velice vyplatit. Z logiky věci si havarijní pojištění sjednávají zejména majitelé nových a novějších vozidel.

Součástí havarijního pojištění je také finanční spoluúčast klienta v případě pojistné události. Její výši si při sjednání tohoto pojištění volí sám motorista, často například 5 % (minimálně 5 tisíc Kč). A touto částkou se pak na vzniklé škodě podílí sám klient. Na druhou stranu je dneska možné si v rámci nejrůznějších připojištění připojistit i tuto spoluúčast. Dojde-li pak na pojistnou událost (havárii), motorista již žádnou spoluúčast neplatí a celou škodu (opravu) zaplatí pojišťovna z jeho havarijního pojištění.


Nahrává se anketa ...

Připojištění k povinnému ručení

Zoufat si ale nemusejí ani majitelé starších vozidel. Pokud nechtějí komplexní havarijní pojištění, tak jim se zase může vyplatit si pojistit extra jen některá vybraná rizika – jako připojištění k povinnému ručení. Na cestách se rozhodně vyplatí mít speciálně připojištěná skla na vozidle. Vedle toho mají lidé velký zájem také o pojištění přírodních rizik – tedy když je vozidlo poškozeno v důsledku nejběžnějších živelních událostí anebo střetem se zvířetem. Mezi vyhledávané doplňky k povinnému ručení patří i rozšířené asistenční služby.

Všechny tyto pojistné doplňky mohou být zvláště při cestách po zahraničí velmi cenné a motoristům mohou ušetřit nemalé peníze i starosti. Proto rozhodně stojí za úvahu, co všechno si před cestou na dovolenou pořídit.

Co udělat před odjezdem na letní dovolenou

  • Pečlivě zkontrolovat dveře a okna, zda jsou skutečně zavřené
  • Nezatahovat závěsy, rolety a žaluzie (zloději se lépe krade, není-li na něj vidět)
  • Vytvořit zdání, že je v bytě někdo přítomen
  • Svěřit klíč důvěryhodné osobě pro kontroly v bytě a vybírání poštovní schránky
  • Využít elektronické spínací zařízení, které bude rozsvěcovat světla, zapínat rádio či TV
  • Uschovat cenné věci a doklady do bezpečnostní schránky nebo do domácího trezoru
    Zdroj: ČAP, ČKP, pojišťovny