Motoristé v roce 2023: Do Chorvatska bez front, ale po zaplacení dražšího mýta

Chorvatsko - ilustrační foto

Chorvatsko - ilustrační foto | Foto: Novojičínský deník - Jiří Baran

Řada zemí v okolí České republiky od začátku roku zvýšila ceny dálničních známek.

Nejprve přinášíme jednu dobrou zprávu. Zajímat bude hlavně ty, kteří tradičně míří s rodinou osobním vozem na letní dovolenou Chorvatska. Tato země totiž od počátku roku 2023 vstoupila do Schengenského prostoru. Na hranicích z Maďarska či Slovinska tak už odpadnou kolony související s kontrolami cestovních dokladů. Současně se v této zemi začaly pro placení místo Kun používat mince a bankovky Eur.

Bohužel je tato příznivá informace hned vyvážena zdražením dálničních poplatků v zemích, kterými se do této země jezdí. Motoristé to pocítí hlavně v Maďarsku, kde se podle informací ÚAMK cena měsíční dálniční známky zvýšila o 70 procent na 8900 forintů. Destidenní pak je dražší o 45 procent a bude za ni zapotřebí zaplatit 5500 forintů. Jen u roční dálniční známky není cenový skok tak velký. Připlácí se pět procent a její cena tudíž vzrostla na 49 190 forintů.

Více se a průjezd dálnicemi platí rovněž na Slovensku. Roční přijde na 60 místo dosavadních 50 eur, desetidenní podražila z 10 na 12 a měsíční ze 14 na 17 eur.

#clanek|7287889# 

Pokud se někdo bude chtít vypravit do Vídně na dort či řízek, bude muset počítat s tím, že každá půlhodina na parkovném přijde o patnáct eurocentů dráže než ještě vloni.

V Česku se letos dálniční poplatky nezvyšují, což lze určitě pokládat za příznivou informaci. Stejně jako to, že se konečně zprovoznily internetové stránky Portál dopravy. Zde budou mít řidiči, kteří mají zřízenou elektronickou identitu občana, možnost zažádat si o nový řidičský průkaz, zkontrolovat stav svého bodového konta, údaje o všech vlastněných vozidlech a podobně.

Jen 12 kilometrů nových dálnic

Bohužel se letos na našem území žádným podstatným způsobem nerozšíří síť dálnic. Za zmínku stojí jen sedmikilometrový úsek dálnice D7 u Loun nebo pět kilometrů na komunikaci D 48 u Bělotína.

Další novinky jsou teprve v přípravě a je málo pravděpodobné, že by vstoupily v platnost ještě letos. Například se má povolit řídit s oprávněním pro skupinu B vozidla s hmotností ař čtyři a čtvrt tuny, místo dosavadních 3,5 tuny. Autoškolu bude moci Čech nově absolvovat v libovolné zemi Evropské Unie.

Na testech zimních a celoročních pneumatik se podílejí také experti tuzemského Autoklubu
Jaké zimní nazout na rodinné auto? Barum Polaris je úsporná, ale horší na suchu

Bohužel ale souběžně s tím začne platit to, že pokud policie v některé zemi EU udělí konkrétnímu řidiči zákaz řízení, nebude už smět za volant v žádné jiné. Dosud ti, kteří měli zakázáno řídit například v Německu, u nás klidně jezdit mohli.

Spíše perličkou pak je to, že v plně autonomním režimu lze na německé dálnici už jet místo 60 km/hod jako dosud už 130. Bohužel zatím toto oprávnění mají jen dva typy automomobilů značky Mercedes-Benz. Konkrétně třída S a elektromobil EQS.

Hlavní zprávy

Zprávy odjinud