Umýt auto po zimě pořádně od soli a nečistot je asi pro většinu řidičů samozřejmostí. Ale co v létě, kdy auto není natolik zašpiněno od zablácených silnic? Právě i v letním období může být pro laky karoserií problém právě zapečený agresivní ptačí trus, který často způsobuje poškození vrchní vrstvy laku. Nezapomínejme ani na zaschlý hmyz, na který se lepí prach. Navíc může způsobit skvrny na laku.

V každém ročním období se na karoserii a kolech usazují nečistoty - v zimě posypová sůl, na jaře pyl, v létě hmyz nebo na podzim listí. Pravidelné čištění tak nejenže dodá vozu nový lesk, ale také udržuje jeho hodnotu. V případě, že budete chtít auto časem prodat, lak vozu bude první, na co se případný kupec při pohledu na auto zaměří.


Nahrává se anketa ...

Samoobslužné myčky

Pokud si řidiči nemyjou doma auto sami, mohou zamířit do automyčky. Trendem posledních let jsou bezdotykové samoobslužné mycí boxy. Vybaveny jsou vysokotlakovými vapkami, pomocí kterých si řidič auto sám myje. Při troše zkušeností se bude auto blýskat jako nové.

Nejdříve si sám navolí, zda chce auto předmýt, nanést aktivní pěnu, umýt horkou vodou se speciálním mikropráškem, opláchnout, případně nanést vosk (horká voda s voskem) či vyleštit demineralizovanou vodou. Délka mytí je závislá na zvolené ceně placené v mincích. Zbývající čas mytí se zobrazuje na displeji.

„Hlavní výhodou tohoto způsobu mytí automobilu je, že majitel vozu má větší variabilitu mytí, může se více zaměřit na znečištěnější partie vozu. Tlak vody je navíc tak velký, že dokáže umýt i hodně zažrané nečistoty. Tyto myčky jsou také většinou levnější než klasické automyčky a mají často nepřetržitý provoz. Jedná se však o fyzicky náročnější variantu a je nutné mít určité znalosti, jak vůz správně umýt. Jsou také šetrnější k životnímu prostředí, protože se v některých z nich nepoužívá chemie,“ uvedl Deníku Emir Čorič ze společnosti Kärcher.

Jak mýt auto v samoobslužné automyčce:

| Video: Youtube

Kartáčové myčky

Další možností jsou klasické automyčky, které můžeme často najít třeba na čerpacích stanicích. Po zakoupení programu řidič s vozidlem sklopí zrcátka, odmontuje anténu a s vozem najede do myčky. O zbytek se postarají kartáče.

Na výběr bývá řada programů, řidič si vybere podle toho, jak je auto znečištěné a jakou péči mu chce věnovat. V nabídce jsou programy od základních (oplach vodou a mytí kartáči), přes pokročilé s voskem nebo mytím kol, až po prémiové s použitím nanovosku a mytím podvozku.

Nevýhodou starších kartáčových myček je, že se kartáče nemusí dostat všude, a hrozí tak nedokonalé umytí hlavně okolo zrcátek. Je zde však ale také riziko poškození laku karoserie od kartáčů.


Nahrává se anketa ...

Takové riziko vzniká, pokud jsou na laku auta hrubé nečistoty, které nejsou dostatečně odstraněny vysokotlakým předmytím boků a střechy. Následně kartáče s sebou tyto nečistoty strhují a může dojít k poškrábání laku. Nové portálové mycí linky, kde již funguje boční a střešní vysokotlaké předmytí, oba tyto nedostatky minimalizují.

Český youtuber Taras Povoroznyk zavítal s autem do myčky:

Pravidelná údžba

„Je velmi důležité, aby provozovatelé dbali na pravidelnou údržbu portálové mycí linky a dalšího vybavení včetně údržby technologií. Pokud řidič preferuje tuto variantu či nemá aktuálně jinou možnost a zajede do myčky, kterou nemá prověřenou, je dobré se o tomto ujistit u obsluhy. A také si prohlédnout čistotu a zázemí včetně přilehlé čerpací stanice i interiérů. To často prozradí na první pohled, jak se provozovatel o celý provoz stará,“ doporučuje Emir Čorič.