Od ledna 2013 může každý držitel řidičského oprávnění skupiny B (vozidlo do 3,5 tuny) vyrazit na silnici i v sedle skútru s automatickou převodovkou s objemem motoru do 125 kubických centimetrů.

Skútry můžeme vídat na našich silnicích velmi často. Lidé si je pořizují pro zábavu, nebo z praktických důvodů jako doplněk k autu třeba pro cestu do práce. Dalším důvodem je také fakt, že kvůli skútru nemusíte znovu zamířit do autoškoly.

Besip a jízda na skútru:

Zdroj: Youtube

Zatímco majitelé řidičáků na motocykl sbírali první zkušenosti za řídítky motorky už při výcviku v autoškole, jiní s řidičákem skupiny B sednou často poprvé na skútr s nulovými zkušenostmi. Odborníci z BESIPu proto pro ně připravili několik praktických rad, jak na skútru začínat jezdit. Tady jsou.

O skútrech je dobré vědět

Víte, jak se skútr startuje? Moderní skútry mají startér, tedy fungují na zmáčknutí tlačítka. Na paměti ale mějte fakt, že konstrukčně je to vyřešeno při startování tak, že musíte mít zmáčknutou brzdu, aby se skútr samovolně nerozjel.

Zpřísnily se postihy za jízdu na motocyklu bez ochranné přilby:

Přilbu musíte mít při jízdě na motorce vždy. Jinak hrozí pokuta.
Jízda na motorce bez helmy? Víme, jak se za tento přestupek zpřísnily postihy

Do pohybu se skútr dá až při přidání plynu. Na skútru se neřadí rychlostní stupně. Nepracujete se spojkou, skútry jsou vybaveny variátorem. Po rozjezdu dejte nohy co nejdříve na plotny pod sebe, o nic pak nezavadíte.

Na skútru seďte vzpřímeně, ať máte lepší přehled o dopravě. Při brždění používejte obě brzdy naráz. Velice často je ovládání opačně než u jízdního kola (pravá ruka přední brzda, levá ruka zadní brzda). I na to je potřeba si zvyknout.

Se skútrem si můžete užít i prima srazy:

Zdroj: Deník / Petr Pokorný

Odborníci z BESIPu doporučují, abyste si vzali na první tréninky někoho s sebou, kdo bude schopen vám v případě potřeby pomoci. Jízdu si osvojte v co nejmenší rychlosti. Naučíte se tak udržet na skútru rovnováhu a pochopíte i samotné rozložení váhy stroje.

Začínáme jezdit na skútru

V ideálním případě si zplaťte v autoškole kondiční jízdu. Pokud tak neuděláte a rozhodnete se cvičit sami, před první jízdou na silnici si vyčleňte dva dny na to, abyste si na uzavřené ploše všechno nacvičili. První den vše zkoušejte, dokud nebudete mít dojem, že už skútr docela zvládáte.

Vyzkoušejte si v našem kvízu, jak dobře se v rozdílech řidičáků na motorku orientujete:

Motorky jsou srdeční záležitost. Řídit pořádnou mašinu je snem snad každého kluka.
KVÍZ: Řidičské průkazy na motorku. Víte, jaké jsou v nich rozdíly?

V nějakém dalším dnu se pak na cvičiště vraťte - může to být i opuštěné parkoviště nebo třeba volná plocha před supermarketem - a všechno si znova zopakujte. Platí tady, že zkušenost se musí v těle a hlavně v hlavě „rozležet“.

Důležité je také mít trpělivost, protože na jízdu na skútru si budete teprve zvykat. Nejdůležitější je si ovládání stroje zažít a všechny reakce potřebné k řízení stroje si zautomatizovat. Proč? Protože pak budete řešit na silnici provoz okolo sebe a ne sami sebe.

Jízda se spolujezdcem

Až si jízdu osvojíte, možná časem podlehnete pokušení někoho na skútru svézt. Proto převezměte odpovědnost za přepravovanou osobu opravdu až ve chvíli, kdy si budete stoprocentně věřit. V opačném případě riskujete zdraví své i svého spolujezdce.

V čem nám mohou motorky přinášet radost a na co si u nich dát pozor:

Jízda na motorce je dobrodružství
Zvažujete pořídit si motorku? 5 výhod a nevýhod jízdy na motocyklu

Buďte totiž připraveni na to, že u lehkých skútrů se jízdní vlastnosti po naložení pasažéra výrazně mění. Takže jezděte velmi opatrně. Spolujezdec musí mít při jízdě na hlavě přilbu stejně jako řidič skútru.


Nahrává se anketa ...

Před jízdou také svého spolujezdce poučte, ať se vás pevně drží a naklání se při zatáčení stejným směrem jako vy. Náhlé vychýlení těžiště je na skútru problém a může skončit nehodou.