Pořízení kvalitních brýlí už dnes naštěstí neznamená průvan v peněžence a také je seženete na každé čerpací stanici. Určitě je však lepší být připraven a nečekat, až oslepující paprsky zavelí k impulsivnímu nákupu. Sluneční brýle jsou zkrátka nejlepším přítelem každého řidiče, tím spíš pokud má před sebou dlouhou dovolenkovou trasu. Vůbec se přitom nemusíte bát, že by vám vlivem jejich častého nošení příliš zcitlivěly oči. „Každodenní používání slunečních brýlí rozhodně nezpůsobuje větší choulostivost zraku,” tvrdí zkušená oční optička Klára Kašparová z OptikDoDomu.cz. „Kvalitní sluneční čočky naopak poskytují stálou a stoprocentní ochranu před UV zářením.” 

Řidičům by jednoznačně doporučila brýle s polarizačním filtrem, tedy se schopností odstraňovat negativní působení horizontální polarizace světla. Ze zkušenosti ho znáte jako odlesky od vodní hladiny, od lesklého papíru časopisu nebo třeba od výlohy obchodu. Pokud jste někdy zažili oslepení slunečními paprsky odrážejícími se od mokré vozovky, jistě víte, jak snadno lze v této chvíli ztratit kontrolu. V takové situaci vám polarizační brýle zajistí větší bezpečí. Uvidíte s nimi dobře i za nepříznivého počasí, nezkreslují barvy a naopak detaily zachovávají příjemně ostré. Oči se budou celkově méně namáhat a později se unaví.

Cestování se psem
Víte, jak cestovat se psem? Sám nesmí zůstat v autě ani pár minut

Řešení existuje i v případě, že trpíte oční vadou a musíte nosit brýle dioptrické. „Polarizační sluneční brýle je možné zhotovit i v dioptrické variantě, a to přímo na míru aktuálním dioptrickým hodnotám konkrétního zákazníka,” objasňuje Klára Kašparová. „Samozřejmě je přitom dokážeme opatřit také antireflexem, tvrzením nebo hydrofobní úpravou.” Hitem posledních let jsou také dioptrické brýle s magnetickým slunečním polarizačním klipem. 

I na barvě skel záleží 

Pokud jde o míru zatmavení, řiďte se kategorií slunečního filtru, jež je uvedena na postranici každých brýlí. Čím je číslo vyšší, tím méně světla brýlové čočky propouštějí, jsou tedy tmavší. Filtry kategorie 0 a 1 znamenají velmi světlé čočky a brýle slouží spíše jako módní doplněk. Filtry kategorie 2 a 3 je možné použít na jízdu při běžném denním světle, umožní vám také bezproblémové zvládnutí vjezdu a výjezdu z tunelu, protože zmírní náhlý přechod ze světla do pološera a také sníží riziko oslnění při výjezdu z tunelu. Kategorie filtru 4 pak není vhodná na řízení, brýle jsou velice tmavé a hodí se spíše pro vysokohorskou turistiku nebo k moři.

„Z hlediska barev je pro řidiče nejvhodnější šedá,” pokračuje Klára Kašparová. „Tato čočka nemění barevné vjemy a snižuje intenzitu slunečního záření. Hnědá barva čoček zlepšuje kontrast a dobře pohlcuje UV záření. Žluté a oranžové čočky rozjasňují okolí, najdou tedy využití při snížené viditelnosti nebo v momentech přechodu ze tmy na světlo, například při výjezdu z tunelu. Pozor na modrou barvu čoček, ta je pro silniční provoz spíš nevhodná.”

Správné sezení v autě
Špatně nastavená sedačka vás při nehodě může i zabít

Sporné je použití brýlí fotochromatických neboli samozabarvovacích. Čelní skla u některých automobilů totiž pohlcují UV záření a samozabarvovací skla uvnitř vozu neztmavnou. Problém může být také rychlost reakce, která nestíhá přejíždění ze slunce do stínu. Existují ale speciální samozabarvovací čočky určené primárně pro řidiče –  XTRActive a DriveWear –, které se i uvnitř vozu se zabarvují dostatečně tak, aby byla jízda komfortní. 

V autě je nenechávejte

Uložit brýle do přihrádky přímo v autě se jeví jako nejlepší prevence jejich zapomínání. Optička však od takového nápadu spíš odrazuje: „Velké výkyvy teplot mezi dnem a nocí čočkám ani rámu brýlí nijak nesvědčí. Jejich životnost pak bude nižší, než byste chtěli a čekali.”

Nejdéle vám brýle vydrží, když jim občas dopřejete trochu péče. Při čištění čočky vždy nejprve navlhčete, ideálně čistícím roztokem, aby nedošlo k poškrábání povrchové vrstvy mikročásticemi prachu, a poté vyleštěte mikrovláknovou utěrkou. Brýle si nandavejte a sundavejte oběma rukama a odkládejte je do pouzdra, ideálně pevného, aby nedošlo k mechanickému poškození obruby ani čoček.