Tato cesta není pro slabé povahy a místy je děsivá. Jsou zde velké úseky bez jakýkoliv svodidel se strmými pády hlubokými přes 300 metrů. Přesto patří cesta známá česky pod jménem Transfagaraš k velmi vyhledávaným.

„Bohužel jsem se ve zprávách doslechl, že pár dní poté, co jsem dokončil svou tamní cestu, zemřeli na silnici Transfagaraš další lidé. Nevím, co se přesně stalo, ale selhání brzd je běžnou příčinou úmrtí na Transfagarasanu.“ Takto popsal populární reportér z cest Paul White známou a zároveň obávánou horskou silnici Transfagaraš na turistickém webu Wild Transylvania.

Jde také o místo, které vyhledávají silniční motodobrodruzi.

Kde se Transfagaraš nachází

Silnice Transfagaraš je 169 kilometrů dlouhá a je postavena mezi rumunskými městy Sibiu a Pitești. Spojuje tedy jih Rumunska s Transylvánií.

Například z Budapešti to sem je něco přes 500 kilometrů, do rumunské metropole Bukurešť pak necelých 300 kilometrů.

Za jakých okolností byla Transfagaraš postavena?

Takzvaná Fagarašská dálnice je jedním z megalomanských plánů někdejšího rumunského diktátora Nicolase Ceaușescua. Ten stejně jako další komunističtí vůdci chtěl dokázat, že doslova poručí větru dešti a trval na opravdu extrémní stavbě.

„Příkaz k zahájení prací vydal v roce 1970. Rumunští vojáci pak v některých místech transfagarašskou cestu prakticky přímo vyrvali ze skal,“ uvedli jsme v dřívějším článku o silnici na našem webu denik.cz.

Jak doplnil i specializovaný web Dangerous Roads ve svém článku Transfagaraš: Od krvavé historie k jedné z nejlepších dálnic na světě, silnici z velké části postavili nezkušení vojáci, kteří museli bez řádného výcviku pracovat s obrovským množstvím trhavin.

Podle záznamů bylo k prosekání skalisek použito přes 5 milionů kilogramů dynamitu. Navíc všichni museli celý rok pracovat ve vysokohorském podnebí v nadmořské výšce přes 1600 metrů za silného větru, v zimě pak často za drsných sněhových bouří

„Mezi místními se povídá, že na nebezpečných úsecích pracovali hlavně Romové. Pro milovníky hor však Ceaușescu tuto silnici asi nestavěl. Měl to být důkaz moci. A taky, aby se přes vysoké pohoří mohla rychle přepravit armáda. Co měl za lubem?“ doplnil denik.cz.

Podle dostupných údajů šlo z bezpečnostního hlediska o tak riskantní projekt, že zde až do finálního dokončení stavby v roce 1980 zemřelo 40 lidí.

„Hovoří se však o nejméně desetinásobku obětí projektu,“ uvedl web Dangerous Road.

Silnice byla pro běžné motoristy sjízdná už v roce 1974.

Skvělá podívaná v horách

Jízdu po silnici Transfagaraš lze zároveň označit jako zážitkovou. Proč?

  • Silnice je obklopena bez nadsázky dokonalými horami a údolími a prochází mezi nejvyššími vrcholy Rumunska - Moldoveanu (2544 metrů) a Negoiu (2535 metrů).
  • Serpentýny vedou i kolem vodopádů ležících na řece Arges. Jsou velkou turistickou atrakcí, se svou kaskádou o výšce 68 metrů jsou totiž nejvyššími svého druhu v Rumunsku.
  • Lze zamířit i k přehradě, což je největší betonová oblouková přehrada v Rumunsku.
  • Populární je i ledovcové jezero Balea, které se nachází v nadmořské výšce 2034 metrů, v blízkosti nejvyššího bodu silnice. Jeho voda je hlavním zdrojem pro vytvoření jediného ledového hotelu v Rumunsku. Každý rok je hotel plně obsazen, ještě, než v Rumunsku začne sněžit.

Jen čtyřicet kilometrů v hodině

Vzhledem k náročnému reliéfu cesty nelze očekávat, že jde úsek rychle prosvištět. Jak uvedl web Dangerous Road, průměrná rychlost, kterou zde lze dosáhnout, je kolem 40 kilometrů za hodinu.

Mimo jiné je totiž nutné zdolat 833 mostů, 28 viaduktů a 5 tunelů, kdy jeden z nich s délkou 887 metrů je vůbec nejdelším v Rumunsku. Platí také, že Transfagaraš byl vyprojektován tak, aby byl přístupný těžkým vojenským vozidlům. Sklon proto není nikde příliš strmý, jak popsal místní web Romania Tourism.