Jason Fenske z YouTube kanálu Engineering Explained se opět trefil do správného tématu, když před zimou ve svém novém videu do hloubky vysvětlil rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami.

Naprosto nejzásadnější rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami totiž spočívá v gumě, potažmo ve směsi, která určuje charakteristiku při různých teplotách. V letních pneumatikách zůstávají molekuly v použité směsi optimálně volné při vyšších teplotách, což znamená ideální tření mezi pneumatikou a vozovkou. Jakmile však teplota klesne k nule, případně pod, letní guma rapidně tvrdne, tření se vytrácí a dochází ke ztrátám adheze.

Zimní guma je vybavena o hodně měkčí směsí, která funguje přesně opačně, tedy nejlépe při nízkých teplotách. Právě tehdy je tření optimální a guma s chladem netuhne. Problém ale nastává, když se na zimních gumách jezdí při vysokých teplotách. V tom případě tření mezi pneumatikou a silnicí je příliš vysoké a obutí doslova mizí před očima. Navíc se mění jízdní charakteristika, neboť příliš měkká guma neposkytuje dostatečnou oporu a vůz nereaguje tak, jak by měla.

Seat 600 a Mii.
Jak se za uplynulých 60 let změnilo řízení levného auta? Víc, než byste řekli

Vedle směsi jsou však pochopitelně rozdíly i ve zmíněném dezénu. Letní guma má výrazně menší četnost drážek pro odtékání vody a také samotná jejich hloubka je nižší. Na sportovních pneumatikách, které ukazuje Fenske na videu, jsou navíc vidět zakulacené a tužší okraje dezénu, napomáhající ovladatelnosti a odezvě do řízení.

Zimní guma disponuje naopak výrazně hlubším dezénem s větší četností a navíc přídavnými zubatými „lamelami“ po celé ploše. Ty jsou zde jednak kvůli záběru na sněhu, jednak kvůli tomu, že svojí deformací vytlačují sníh z dezénu ven. Právě proto se dezén zimní pneumatiky nenaplní sněhem tak jako u pneumatiky letní.

Zdroj: Youtube