Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autobusová doprava v Uherském Hradišti si zaslouží výraznou změnu k lepšímu

Uherské Hradiště - Víte, čeho má Uherské Hradiště nejméně v porovnání se stejně velkými českými a moravskými městy? Jsou to autobusové zastávky. Zatímco Hradiště má jen 29 zastávek, srovnatelně velká města, jako jsou Vsetín, Kroměříž či Břeclav, jich mají kolem padesáti.

9.7.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Jeden příklad za všechny autobusy projíždějící Sokolovskou ulicí ujedou v případě linek do a z Mařatic 1,3 km bez zastávky a v případě jarošovské linky dokonce až 1,8 km, což není běžné v žádném provozu hromadné dopravy zvláště když se přímo na trase vyskytují významné objekty jako zimní stadion, aquapark, kino, obchodní centrum, vysoké školy či rozsáhlý areál bývalých kasáren. Běžná vzdálenost mezi zastávkami přitom bývá v městské zástavbě zhruba 400 metrů.

„S dostupností kina a aquaparku je to bídné. Syn dochází pravidelně do kina na kroužek a má jen jednu možnost, tedy přijet MHD na autobusové nádraží a potom přes velkou křižovatku pěšky ke kinu. Nevím, proč tam logicky chybí zastávka", podivuje se Petr Gogola ze Štěpnic.

Nedostatek zastávek a velká vzdálenost mezi nimi není jediný paradox a neduh autobusové dopravy v Hradišti. Mezi další patří například to, že Hradiště je nejspíše jediné město v celé České republice nad 10 tisíc obyvatel, které nenabízí přímý přestup mezi městskou hromadnou dopravou (MHD) a železniční stanicí nebo nemá linky spojující jeden okraj města s druhým přes centrum. „Někdy potřebuji cestovat vlakem a dostat se ráno včas ze sídliště Štěpnice na vlakové nádraží není jen tak. Dá se dojít pěšky, ale pokud mám zavazadlo, pronese se. Rád bych měl možnost přijet autobusem přímo na nádraží," říká Gogola.

S nápady a plány, jak dopravní systém zlepšit tak, aby více vyhovoval potřebám obyvatel, nyní přichází místostarosta Stanislav Blaha, který na návrhu koncepce spolupracuje s expertem na problematiku MHD Janem Kolaříkem.

Málo zastávek a neexistující propojení s vlakovým nádražím

„Městská hromadná doprava v našem městě připomíná svou strukturou pavučinu, která má střed na autobusovém nádraží. V této pavučině jsou bohužel lapeni všichni cestující, pro které je současný stav značně omezující a nevýhodný. Pro zlepšení celého provozu je třeba co nejdříve vybudovat některé nové autobusové zastávky a změnit vedení autobusových linek," říká Blaha. Mezi další zásadní změny, které navrhuje, patří například zavedení tarifního jízdného či propojení MHD s vlaky Českých drah na souměstí. Se změnou placení jízdného souhlasí i Kolařík, hlavní představitel občanského sdružení MHDUH.cz Za lepší MHD v Uherském Hradišti, Starém Městě a Kunovicích, který se problematikou dlouhodobě zabývá. „Neexistence přestupních jízdenek je fakt, který od veřejné dopravy zbytečně odrazuje některé potenciální cestující. Bez čipové karty je totiž možné zakoupit jen jízdenky pro jednotlivou jízdu v ceně deset korun, a to pouze u řidiče," vysvětluje a uvádí příklad, který ilustruje absurditu tohoto způsobu placení.

„Například jízda ze sídliště Východ na sídliště Štěpnice a zpět s jedním přestupem stojí čtyřicet korun. Na druhou stranu se lze projet linkou z Uherského Hradiště přes Sady, Vésky, Míkovice a Kunovice zpět do Uherského Hradiště za deset korun, což je přitom kilometrově nesrovnatelné s výše uvedenou trasou."

Netransparentní způsob financování veřejné dopravy se musí změnit

A z jakého důvodu vedení města doposud neřešilo změny v autobusové dopravě? Na vině je nestandardní situace ohledně financování provozu autobusů. Již od roku 1998 Uherské Hradiště spolu se Starým Městem a Kunovicemi jako jediná města v Česku nefinancují MHD ze svého rozpočtu, ale provoz v tomto souměstí financuje kompletně Zlínský kraj, který tak také určuje parametry veřejné dopravy. Hradiště nicméně přispívá na provoz autobusů nemalou částkou. Tento netransparentní způsob financování veřejné dopravy navrhuje Blaha změnit.

„Pokud si budeme financovat autobusy sami, tak máme možnost taky vybrat si dopravce a optimalizovat síť spojů a mnohem pružněji reagovat na potřeby občanů," vysvětlil Blaha. „Na vlastní kůži zažívám fungování městské hromadné dopravy a myslím si, že v mnoha směrech lidem nevyhovuje. Máme málo víkendových spojů, některá místa, jako třeba Rybárny, nejsou vůbec obsluhována, a tak bych mohl pokračovat řadou chyb a nedostatků," dodal.

To, že si město bude MHD financovat samo, se podle Kolaříka nevylučuje s tarifní integrací s příměstskou dopravou jako doposud, stejně to funguje v řadě jiných měst.

Zlepšení fungování autobusů by podle místostarosty mělo přinést nejen vyšší komfort pro občany, ale také mít dopad na další významné skutečnosti, jako jsou snížení počtu aut v centru a s tím související nižší emise či dostupnost obchodů, úřadů či kulturních zařízení pro lidi, kteří jsou odkázáni na hromadnou dopravu.

V článku jsou použity informace z webu www.mhduh.cz

Autor: zpravodajové Deníku

Autor: Redakce

9.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Mečiar a Václav Klaus
31 7

Klaus a Mečiar: Rozpad Československa byl nevyhnutelný

Vteřiny dne 11. prosince 2017

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Prezidentští kandidáti: Společná evropská armáda není reálná

Společná evropská armáda není reálný projekt a nemohla by fungovat. Shodla se na tom dnes pětice prezidentských kandidátů, kteří debatovali v pražském kině Světozor v rámci projektu studentských prezidentských voleb, které pořádá společnost Člověk v tísni.

OBRAZEM: Policisté našli v kotci dvě fenky, jež málem zemřely hladem

Dvě zbědované fenky našli policisté na Šumavě mezi Železnou Rudou a Alžbětínem. Obě byly zavřené v kotci a na pokraji smrti.

VIDEO: Prodavačku s tržbou zamkli v kuchyňce

O tom, jak zpackat loupež, by mohli vyprávět dva lupiči v Praze. Odnesli si dvě stovky a hrozí jim až deset let vězení. Policie po nich pátrá.

Evropu trápí sníh a silný vítr. V Calais uvízl trajekt, v Británii zavřely školy

Husté sněžení a nebývale silný vítr komplikuje již několikátý den život lidem na Britských ostrovech, v severní Francii a Německu. Nejhorší situace je u našich západních sousedů, kde sněhová nadílka zastavila železniční dopravu, ochromila leteckou a výrazně komplikuje tu silniční. Jen během včerejšího dne kvůli náledí a popadaným stromům došlo v Německu k několika stovkám nehod.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT