Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Barumka prospívá ekonomice kraje, návštěvníci utratí spoustu peněz

Zlínsko – Až sto milionů korun utratí v regionu návštěvníci Barum Rally. Částka vychází z matematického modelu, který si ve spolupráci s Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně nechali vypracovat organizátoři soutěže. Ekonomický přínos motoristické akce v regionu je tedy nezpochybnitelný.

7.9.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Na soutěži však Zlínsko vydělává i později. Motorističtí nadšenci se totiž často do kraje později vracejí jako turisté.

„Musejí tady jíst, ubytovat se, tankují a přesouvají se hromadnou dopravou. Peníze, které jen za poslední srpnový víkend návštěvníci regionu utratí, pozitivně podporují ekonomiku a projeví se také v následných daňových výnosech Zlína i obcí, kde se jedou rychlostní zkoušky a pohybují diváci," vypočítává Daňa Daňová, ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy.

Více za zábory, ale více i na údržbu

Například město Zlín však přímo ve dnech Barumky s vyššími příjmy příliš nepočítá. O co více vybere na parkovném, záboru prostranství za stánky či suvenýry v infocentru, o to více musí opět investovat do zvýšených nákladů na údržbu města či mzdy, například strážníků. Pozitivní dopad Barumky se však projeví později, při přerozdělování daňových výnosů.

„Pro město je nejdůležitější, že vydělají podnikatelé. Provozovatelé restaurací, občerstvení, hotely a podobně," podotkl Zdeněk Dvořák, mluvčí zlínského magistrátu.

Stejně tak neplatí předpoklad, že více lidí v prostředcích hromadné dopravy dá více vydělat dopravnímu podniku. V souvislosti s uzavírkou Gahurovy ulice a řadou prodloužených linek si DSZO spočítala zvýšené náklady. Ty souvisejí například i s náporem cestujících po večerních rychlostních zkouškách.

Musí se podílet pořadatel rallye

„Vše pro nás znamená vyšší náklady. Snažíme se, aby se na nich podílel pořadatel rallye," informoval Josef Kocháň, ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice. „Na jeho objednávku a náklady také v neděli zajišťujeme bezplatnou přepravu 
k rychlostní zkoušce Maják," poznamenal Kocháň.

Podle něj tyto zvýšené náklady nevynahradí ani vyšší prodej jednorázových nebo jednodenních jízdenek, které si návštěvníci rallye zakoupí.

Pak je tu však dlouhá řada těch, kteří na barumce skutečně vydělají, a nejsou to jen restaurace, hotely či provozovatelé občerstvení. Návštěvníci Barumky utrácejí i v běžných obchodech, u specializovaných obchodníků nebo na místních benzinkách.

„Už během týdne se stavují cizinci na oběd. Nejvíce to však poznáme v pátek, kdy je ve městě skutečně moc lidí. Jinak je totiž Zlín přes léto celkem vyprázdněný. Moc turistů sem nezavítá," říká Zuzana Baťová, provozovatelka zlínské Hospůdky U Kovárny.

Na víkend proto počítá se zvýšeným nákupem zásob, především piva.

Na Barumku se těší i provozovatelé hotelů, penzionů a ostatně i kempů. Například v držkovském kempu Patriot si lidé zamlouvají termín Barumky už rok dopředu.

„Zatím máme obsazenost kolem 80 procent. Jen kvůli Barumce vždy přijede kolem 150 hostů," říká provozovatel kempu Pavel Bílek. Podobně jsou na tom hotely. „Během Barumky máme až na dva pokoje úplně plno," hlásila už počátkem týdne recepční hotelu Garni

V propagaci kraje ve světě nemá Barumka konkurenci

Zlín – /ROZHOVOR/ Užijte si Barumku a příště přijeďte i na výlet. Tak láká Centrála cestovního ruchu Východní Moravy návštěníky Barumky. Jaký přínos má Barum Rally pro cestovní ruch ve Zlínském kraji, přiblížila ředitelka centrály Dana Daňová.

Podporuje Barum Rally cestovní ruch na Zlínsku i v jiných termínech, než se koná?

Akce tohoto typu má pro kraj obrovský propagační potenciál. Je to top akce, které se účastní česká i zahraniční média. Neznám jinou sportovní akci v kraji, kterou by například přenášel Eurosport. V oblasti propagace je tedy role Barum Rally obrovsky významná. Každý z návštěvníků ralley je do budoucna potenciální návštěvník, který do kraje zavítá na výlet či strávit dovolenou.

Cílíte nějak v tomto směru na návštěvníky Barumky?

Už v minulých ročnících jsme ve spolupráci s pořadatali vydávali průvodce, kde mimo popis jednotlivých rychlostních zkoušek bylo také popsané, co zajímavého lze v okolí vidět a navštívit. Nepředpokládali jsme, že by se na ta místa hned jeli fanoušci podívat, ale spíše si brožuru vzali domů a přijeli s dětmi a s manželkou na výlet či na dovolenou právě do Zlínského kraje.

Máte zjištěno, zda se fandové přece jen nestaví podívat i na jinou atrakci kraje?

Zda je během rallye zvýšený zájem například o zoo, zdokumentované nemáme. Z mého pohledu se však jedná o velmi úzce vyhraněnou skupinu návštěvníků, která má zájem především o motorismus. Jiné by to bylo, až bude například fungovat plánované muzeum veteránů nebo muzeum Harley Davidson v Otrokovicích. To by mohlo motoristické fanoušky k návštěvě přilákat spíše . (fab)

Autor: Lukáš Fabián

7.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z filmu Borat
2 11

Borat se nabídl, že zaplatí pokutu za české turisty v Kazachstánu

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
103 14

Babiše chtějí vydat poslanci pěti stran. SPD se ještě podívá do spisu

AKTUALIZUJEME

Zeman se v Rusku sešel s Putinem. Mluvili o vzájemných vztazích i o Asadovi

Dnešní schůzka prezidenta Miloše Zemana s jeho ruským protějškem Vladimirem Putinem proběhla s mírným zpožděním. V středomořské Soči řešili státníci problematiku vzájemných vztahů a možnosti kulturní výměny. "V Sýrii jste zvítězili," pogratuloval Zeman nejvýznamnějšímu spojenci syrského vůdce Bašára Asada.

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT