Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brambory? Na Kroměřížsku už je pěstuje málokdo. Nevyplatí se

Kroměřížsko – Pěstování brambor ve velkém se na Kroměřížsku nevyplatí. Zemědělská družstva od tohoto záměru odstoupila už před mnoha lety, v regionu tak zůstává jen pár soukromníků, kteří pěstují a prodávají do domácností nebo nabízejí na trzích.

14.10.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Libor Plíhal

Podle zemědělce Františka Tomaly z Nětčic se přitom stále najdou lidé, kteří dávají přednost kvalitním bramborám od pěstitele před těmi nabízenými v marketech.

„Loňská úroda byla nadstandardní, letošní je také slušná. Sice jsme něco měli napadeno drátovcem, ale i takové se vytřídí a prodávají se jako krmení pro dobytek za pár korun. Ty pěkné, které jsou určeny na uskladnění, prodáváme za šest korun kilo," řekl Deníku Tomala.

Menší pěstitelé musejí většinou pěstovat ještě něco dalšího, aby se uživili. Příkladem může být holešovská firma Valkima, která se zabývá především prodejem a pěstováním jahod.

Po dvaceti letech s nimi letos končí

„Pěstovat brambory se teď opravdu nevyplatí. „Letos s nimi končím, i když jsem je pěstoval dvacet let. Je to neekonomické," krčí rameny Jaroslav Valenta, jednatel firmy Valkima.

Podle něj se ceny v loňském roce kvůli nadúrodě stlačily ještě níž, než je obvykle. Valenta také upozornil, že pokud pěstitel není mechanizovaný, tak náklady opět rostou.

„I když si to vyoráváme traktůrkem, tak se musejí sbírat ručně, čistit , pytlovat a tak dále. Tím pádem musíme vzít další pracovníky a tím se zase zvyšují náklady," postěžoval si Valenta.

Podle něj je složitá i příprava země před sázením. „Zase je to o mechanizaci a prostředcích. Myslím, že malým firmám se to opravdu nevyplatí. My děláme třeba dvě stě padesát až tři sta metráků z hektaru, kdežto ti větší pěstitelé mají třeba sedm set hektarů, vysvětlil Valenta. Posteskl si také, že cena brambor je téměř dvacet let stejná.

To jiný regionální zemědělec šel na pěstování brambor jinak.

„Kdybychom nemechanizovali produkci, tak by to bylo těžké udržet. Navíc na Kroměřížsku je problém, že je tu těžká země pro brambory, ale máme stálé zákazníky, kteří nás znají. Snažíme se dlouhodobě držet ceny na stejné úrovni," zdůraznil Zdeněk Trhlík z Tučap s tím, že u nich stojí kilogram brambor šest korun včetně daně

Podle něj se hned tak s opětovným pěstováním brambor nezačne.

„Je to strašně velká vstupní investice. Navíc na úrodných půdách v okolí stojí solární elektrárny nebo průmyslové zóny místo toho, aby se tam pěstovaly zemědělské plodiny," říká zemědělec. 

JANA PŘIKRYLOVÁ

Autor: Redakce

14.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hraniční přechod Ravah v Pásmu Gazy, ilustrační foto
3

Přechod Rafah v Pásmu Gazy se po deseti letech opět otevřel, zatím na tři dny

Stanislav Pitaš
DOTYK.CZ
4

Disident si lehnul na zem a estébáci z toho udělali napadení policisty

Horáčkovi radila babička: Prezident musí dobře vypadat na známce

/REPORTÁŽ, VIDEO/ Rodinný minipivovar znamená pro manžele Schönbauerovy celý život. Pracují v něm tři generace. I proto si Deník vybral mezi věrnými čtenáři právě rodinu ze severočeských Teplic, aby k nim na návštěvu přijel kandidát na prezidenta Michal Horáček.   

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Kvůli požáru motorestu byly uzavřeny pumpa i dálnice D10

Mohutný požár se snad obešel bez zranění. To je zřejmě jediná příznivá zpráva spojená s řáděním plamenů, které v sobotu dopoledne zachvátily motorest v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ. Tomu, že Motorest 4 kameny, známý i v nedaleké Mladé Boleslavi, zachvátil požár velkého rozsahu, už zdaleka nasvědčuje hustý tým valící se ze střechy, jímž probleskují plameny.

Argentinské námořnictvo hledá ponorku se 44 lidmi, ztratila kontakt s pobřežím

Argentinské námořnictvo pátrá po jedné ze svých ponorek, která přestala odpovídat na signály z pobřežních plavidel. Naposled byla spatřena ve středu uprostřed zálivu svatého Jiří zhruba 432 kilometrů od východního pobřeží Argentiny. Na její palubě je nejméně 44 lidí.

Škoda bude vyrábět elektromobily v Mladé Boleslavi. Začne v roce 2020

Česká automobilka Škoda Auto bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již od roku 2019 bude firma vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT