„O řidičský průkaz jsem přišel kvůli několika různým přestupkům. Jízda bez pásů a vysoká rychlost byly osudné. S alkoholem v krvi bych ale do auta nikdy nevlezl," rekapituluje své chyby Pavel T. ze Zlína. Až bude chtít vrátit řidičský průkaz mezi doklady a opět usednout za volant, čeká jej společně s dalšími provinilci strastiplná cesta.

Body přiděluje obecní úřad

„Po dosažení dvanácti bodů je řidiči zasláno oznámení a výzva k odevzdání oprávnění na oddělení řidičských průkazů v místě trvalého bydliště do pěti pracovních dnů od převzetí oznámení. Pokud řidič nesouhlasí s provedeným záznamem bodů v registru řidičů, může podat proti provedení záznamu písemné námitky," vysvětluje mluvčí Zlína Zdeněk Dvořák.

Řada řidičů se stále mylně domnívá, že se odečet bodů dozví přímo od policisty, který mu ukládá pokutu. Ve skutečnosti to tak ovšem není. „Body se ukládají na základě pravomocně uložené pokuty. Řidiči při dosažení dvanácti bodů nejčastěji uvádějí, že jim policista neřekl, že za přestupek budou také přiděleny body. Ty ovšem přiděluje příslušný obecní úřad, nikoliv hlídka policie, která pokutu ukládá," varuje Dvořák.

Radnice doporučuje, aby si jednou ročně nechal každý udělat výpis z bodového konta. „Pokud šofér dosáhne maximálně deseti bodů a neudělal přestupek za více než pět bodů, má jednou za rok ještě nárok po absolvování školení bezpečné jízdy na odpočet tří bodů," uvedl Dvořák.

Přísnější kritéria pro návrat řidičáku

Ilustrační foto.Pokud však šofér nasbíral již dvanáct bodů, přijde na rok o řidičák. K žádosti o vrácení musí doložit potvrzení, že se podrobil přezkoušení z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a musí předložit posudek o zdravotní způsobilosti včetně dopravně psychologického vyšetření.

Ve Zlínském kraji provádí vyšetření deset certifikovaných psychologů, kteří mají atestaci od ministerstva dopravy. Ceny za testování, které odhalí kvalitu mysli, reakční doby či paměti, se v kraji pohybují od 1500 korun. Během několika měsíců se navíc mají kritéria, jak získat řidičák zpět nebo jej vůbec v autoškole získat, podstatně zpřísnit.

KLIKNĚTE PRO ZVĚTŠENÍ

Dopravní psychologové

Dopravní psycholožka: Díra v zákoně mě nadzvedává ze židle

Psycholožka Janka Kolářová je jednou z řady odborníků, kteří mají od prvního srpna letošního roku oprávnění provádět akreditované dopravně psychologické vyšetření šoférů, kteří chtějí po prohřešcích znovu řídit auto. Měsíčně její laboratoří sice projde asi pět až šest vybodovaných, i tak se ale mezi nimi najdou řidiči, kteří vyšetřením úspěšně neprojdou.

„Někteří opravdu nesplňují z psychologického hlediska předpoklady pro řízení motorového vozidla. Je jich přibližně 10 procent. V tom případě nejsou způsobilí řídit motorové vozidlo," říká Kolářová. Zkušená psycholožka nevidí problém jen a pouze v řidičích. Ze židle ji dokáže nadzvednout jistá díra v zákoně.

„Nechápu, jak šoféři, kteří při kontrole nadýchali třeba 3 promile a přišli o řidičské oprávnění, je následně mohou získat zpět bez dopravně psychologického vyšetření. Nespadnou do kategorie vybodovaných řidičů a zákon se na ně nevztahuje. Paradoxně ti nejnebezpečnější lidé se k řidičskému oprávnění dostanou snáze než někdo, kdo se vybodoval za to, že jel třeba bez pásů, světel nebo za jízdy telefonoval," kroutí hlavou psycholožka.

Problém při testování má ovšem Janka Kolářová s řidiči, kteří se zapletli s drogami.

„Řidiči si musí na vyšetření donést aktuální výpis z karty řidiče. Tam se dovíme, že mimo jiné prohřešky měl řidič zjištěnou přítomnost na THC. Od takových řidičů požadujeme dopředu potvrzení o negativním výsledku laboratorního vyšetření od lékaře, tzn. že jsou takzvaně čistí. V zákoně to ale není dostatečně ošetřeno, záleží na lékaři, jestli je ochotný s námi spolupracovat.

Na dotaz, co dopravně psychologické vyšetření obnáší, Kolářová říká, že má dvě části. První část je zaměřena na vyšetření osobnosti. U vybodovaných řidičů se sledují zejména takové rizikové faktory, jako je nadměrná agresivita a nezodpovědnost, emoční stabilita, ovládání emočních impulzů, problémy v sebeovládání, zvládání stresových situací, tendence k hazardu či tendence k explozivním reakcím. Druhá část pak mapuje výkonovou stránku. Zjišťuje inteligenci, paměť, koncentraci pozornosti, rychlost, přesnost či odolnost vůči zátěži, toleranci vůči stresu. Součástí je přístrojové vyšetření reakčního času, úrovně a kvality pozornosti, koordinace, rychlosti a přesnosti senzomotorické reaktivity na jednoduché a komplexní vizuální a akustické podněty v podmínkách časové zátěže, reakce na světelné a zvukové podněty," popisuje Jana Kolářová. (hou)

NA OKRAJ Marka Housera

Volant není hračka

Někteří lidé by řidičský průkaz vůbec dostat neměli. Znám dost takových. A znám i několik lidí, kteří už ho nemají a znovu se o něj pokouší. Říkám si, jestli to vůbec mají zapotřebí. Stále dokola budou platit pokuty, pak zaplatí psychologovi, autoškole a kolotoč se může točit dál a dál. A fakt, že řidiči-alkoholici nemusejí po vypršení lhůty dělat psychotesty vůbec, je zarážející nejvíce.