To, že unikáty, na které se jezdí dívat lidé z celé republiky i zahraničí už dlouho pod širým nebem nevydrží a začnou se doslova rozpadat, je stále patrnější. Na jejich záchranu tak zbývá zřejmě jen několik málo let.

Dlouholetý pracovník LETu Kunovice, šéfpilot a prezident Aeroklubu Kunovice Stanislav Sklenář, se domnívá, že v první fázi by se mělo začít pracovat na vysprávce nejvzácnějších a nejvíce poškozených strojů. Vzápětí je nezbytné v co nejkratší době opravené i ostatní stroje „uklidit" pod střechu. „Nejdříve by měly přijít na řadu letadla s plátěným povrchem. To se týká například rekonstrukci letadla Trenér, nebo IL–14. Pak je nutné opravit letouny z depozitáře, jako je Zlín 142 a Blaník," poznamenal Stanislav Sklenář.

Kvůli záchraně muzea dokonce vznikl projekt s názvem „Zachraňte letecké muzeum", který inicioval Martin Hrabec. Stránka s řadou historických fotografií a návrhy řešení situace v muzeu má už desítky podporovatelů, kterých neustále přibývá. Martin Hrabec si nechal vypracovat projekt, který počítá s montovanými hangáry a volnočasovým prostorem za celkových 55 milionů korun. Martin Hrabec tvrdí, že svízelnou situaci by vyřešilo založení Obecně prospěšné společnosti, která by mohla žádat o dotace na provoz a opravu leteckého muzea. Společnost by podle jeho slov mělo založit Město Kunovice a Slovácký aeroklub, krajský úřad společně s regionálními leteckými společnostmi by měli plnit roli partnera.

Starostka Kunovic Ivana Majíčková konstatovala, že současný stav, kdy provozují muzeum na základě smlouvy o spolupráci tři subjekty město Kunovice, Slovácký aeroklub Kunovice a prostřednictvím Slováckého muzea i Zlínský kraj je neudržitelný. „Díky této spolupráci se podařilo zvýšit propagaci muzea i úroveň průvodcovských služeb. Otázkou ale zůstává, kdo se má starat o další rozvoj muzea, kdo bude investorem, kdo bude žadatelem o dotaci?" podotýká starostka Ivana Majíčková. Zároveň připomněla, že letecké muzeum má nadregionální význam a proto by na jeho rozvoji mělo mít zájem nejen město Kunovice, ale také Zlínský kraj. „Vždyť který kraj v naší republice se může pochlubit tím, že se na jeho území vyráběla dopravní letadla? Vím také, že zájem o to, aby letecká historie byla důstojně prezentována mají i firmy v našem regionu, které se zabývají leteckou výrobou. Věřím, že pokud všichni spojíme síly a prostředky, podaří se nám letecké muzeu nejen zachránit, ale i kultivovat," dodává Ivana Majíčková, která uvítala možnost vzniku nové společnosti, která by se o budoucnost muzea samostatně starala. Okolnosti jejího vzniku projedná kunovické zastupitelstvo letos v prosinci.

Oslovení obyvatelé regionu jsou zajedno. Unikátní muzeum je nutné zachránit za každou cenu. „Je to pýcha Slovácka. Vždyť se tam sjíždí celé rodiny, děti i dospělí. Je na čase využít veškeré možnosti, třeba i veřejné sbírky a podobně a muzeum začít okamžitě dávat do pořádku," myslí si Michal Koníček z Uherského Hradiště.