Kdy se bude bourat i budova číslo 25, dosud jasné není. Nebude to však dříve, než se podaří vyklidit pozemky po budovách 24 a 26. Na místě tří původních baťovských staveb by mělo vyrůst zbrusu nové moderní multifunkční centrum Fabrika. S jeho výstavbou by chtěla společnost Cream, majitel areálu, začít v roce 2016. Smělý plán na dokončení pak mluví o roku 2018.

„Jsme pod přísnou kontrolou odboru životního prostředí i veřejnosti. Nám to ale nevadí. Tak je to v pořádku," poznamenal Martin Jarolím, ředitel společnosti Cream. Podle něj společnost cítí před veřejností za výsledek projektu velkou zodpovědnost. Ředitel se tak vyjádřil i k nejčastějším výtkám části veřejnosti.

„Obchodních center je tu dost a další nejsou potřeba," zaznívá ze strany obyvatel krajského města nejčastěji. Podle Martina Jarolíma však plánované centrum Fabrika rozhodně nemá být jen nákupním centrem.

„Zlín je malý na to, aby tam byly jen obchody. Ve Fabrice budou byty, prostory univerzity i kanceláře. Obchodní prostory zaberou maximálně 60 procent plochy objektu," objasnil ředitel.

Podle magistrátu má investor některé původní artefakty budov zachovat. „Chtěli bychom, aby společnost do nového objektu zakomponovala i některé původní prvky. Například část zdiva či oken," poznamenal Zdeněk Dvořák, mluvčí zlínského magistrátu.

„Tuto podmínku splníme a některé části budov jsme nechali uskladnit," reagovala Jaroslava Němcová, marketingová manažerka společnosti Cream.

Východní část areálu čekají v budoucnu také další dopravní změny. Společnost Cream by ráda zvýšila dopravní obslužnost.

Upraví i křižovatky

„Nově zavedená linka MHD do Svitu se velmi osvědčila a my určitě stojíme o to, aby dobré spojení s areálem měli i lidé z Jižních Svahů či Otrokovic," doplnil ředitel. Existuje také studie o dopravním vytížení areálu.

Některé křižovatky a vjezdy do areálu tak bude nutné ještě upravit. Velkou neznámou je dosud výstavba dopravního terminálu. Ten má vyrůst hned vedle plánované Fabriky. V současné době je k této stavbě už vydané územní rozhodnutí a pracuje se na podkladech pro stavební povolení.

„Z naší strany výstavbě nic nebrání. Přizpůsobíme se požadavkům Českých drah. Pokud by například výstavba terminálu měla váznout na nedostatku financí, jsme připraveni objekt zafinancovat a budovu drahám pronajmout," uvedl ředitel. „Je otázka, zda takové řešení umožňuje zákon," doplnil.

Navrhovaný architektonický záměr se zamlouvá i významnému českému architektovi Zdeňku Lukešovi.

„Jsou-li stávající objekty v havarijním stavu a nelze je zachránit, považuji navrhované řešení za velmi zdařilé a doporučuji jej k provedení. Tyto nové budovy vycházejí ze stávajícího modulu staveb, který plně respektují. Zachovávají tak urbanistickou strukturu, což je podstatné," uvedl nad návrhy uznávaný architekt, který nyní působí na Pražském hradě.

Po dokončení výstavby má východní část svitovského areálu nabízet kanceláře, ubytovací kapacity, instituce státní správy, komerční a obchodní služby, vzdělávací a kulturní zařízení a především také parkovací plochy.