Jiné obory pracovní činnosti se ale naopak s mrazy či přívalu sněhu musejí vypořádat po svém. Starosti tak v zimě přibývají například řidičům autobusů.

„Podmínky jsou v zimě náročnější jak pro cestující, tak pro řidiče, a to h hlediska bezpečnosti i udržování autobusu. V takovém počasí ale míváme zase více zákazníků," poznamenává náměstek ředitele kroměřížské společnosti Krodos Vladimír Dostál.

Podle něj se totiž mnozí lidé v zimě odklání od ježdění vlastním autem a raději využijí hromadné dopravy.

Řidiči autobusů ale občas mívají v zimě problém se sjízdností, a do některých obcí se občas prostě nedostanou. Mezi kritické trasy patří například úsek mezi Litenčicemi a Morkovicemi, a také okolí svatého Hostýna.

„Když je kalamita, není samozřejmě možné, aby Správa a údržba silnic zvládala odklízet všechny úseky najednou. Takže občas dochází ke komplikacím se sjízdností. Letos jsme ale zaznamenali jen krátkodobé problémy," říká Dostál.

O údržbu autobusů i kroměřížského nádraží se stará přímo dopravce Krodos.

„Máme svého pracovníka, který má údržbu nádraží na starosti. Firma disponuje také vlastním traktorem a posypovým materiálem, takže se snažíme využívat vlastních sil," řekl Dostál.

Vedení holešovské stavební firmy Rapos se sezonními výkyvy kvůli počasí samozřejmě počítá, pracuje se tam ale i v zimě.

„Na změny klimatických podmínek jsme už připraveni. Proto sháníme spíše práci v interiérech, rekonstrukce a podobně. Venkovní práce jsou pozastaveny, protože je z technologických důvodů není možné provádět," vysvětlil jednatel holešovské společnosti Jaroslav Ševčík.

Zaměstnanci tak přes zimu zkrátka vykonávají takovou práci, na níž počasí nemá vliv.

„Ti, kterým teď ubyla práce, se zaměřují právě na zmiňované rekonstrukce nebo také často čerpají dovolenou," dodal Ševčík.

Obdobně jsou na tom kupříkladu kominíci. Zimní počasí jim prý sice přináší pochopitelná omezení, na starosti ale mají autorizované měření emisí, kontrolní měření spalin, pravidelné prohlídky a revize, takže práce mají i tak dost.

„Přes zimu běžně pracujeme, je to naše poslání. Je samozřejmě nutné dbát pracovní bezpečnosti, takže venkovním opravám střešních částí komínů nebo ploch na střešní krytině, kde nelze v mrazivém čase našlápnout, se snažíme vyhnout,"vysvětlil Stanislav Kytlica, jednatel kroměřížského kominictví stejného jména.