Takřka nedílnou součástí vyučovacích hodin už jsou interaktivní tabule třeba na I. Základní škole v Holešově. Celkem jich tam mají jednadvacet a využívají je napříč všemi předměty.

„Máme s nimi velmi dobré zkušenosti. Většina učitelů už se je naučila využívat a v současné době už si asi nedovede představit výuku bez nich," řekla za tamní pedagogický sbor Libuše Procházková, která vyučuje na škole informatiku.

Jedním dechem ale dodává, že úloha učitele je stále nenahraditelná: tabule podle ní funguje pouze jako dobrý pomocník. Díky ní se výuka posunuje blíže k dětem, ty se takto mohou aktivně zapojit do dění.

„Nejenom, že vyučovanou látku vidí a slyší, ale mohou si na to i sáhnout, objekt prstem posunout nebo otočit," podotýká Procházková.

Výhodou moderních zařízení jsou podle učitelů hlavně momenty, kdy mohou rychle ukázat obrázek toho, o čem právě se žáky diskutují. Možnou slabinou tabulí je naopak podle ředitele Základní školy Zámoraví v Kroměříži Miroslava Plačka množství systému, které se k výuce používají.

„Ne všechny mezi sebou komunikují tak dobře, jak bychom si přáli. Tabule sice využíváme, ale zkrátka nejsou samospasitelné," míní ředitel. Klasickou kantorskou výuku podle něj nic nenahradí.

Na Zámoraví mají tabule umístěny v šesti z deseti tříd, více by jich prý nechtěli. Podle Miroslava Plačka jsou ale jinak tabule velmi dobré pomocnice, které se musí vhodně používat – třeba pět až deset minut z vyučovací hodiny.

Zdaleka také neplatí, že by interaktivní tabule měly místo jen v městských školách. Používají je i žáci ve Zborovicích nebo Žeranovicích, také tam je jejich využití individuální: záleží na probírané látce a plánech učitele.

„Máme zatím čtyři, rádi bychom jich měli i víc, ale je to někdy i dvojsečné. Jde o to, aby byly dobře využívány, zároveň to není úplně levná záležitost," poznamenává ředitelka Základní školy ve Zborovicích Marcela Hanáková.

Spokojeni s možností operativní rychlé názorné ukázky na tabuli jsou i v Žeranovicích.

„Když třeba děti neznají nějaké slovo, třeba co je to větrolam, nebo jez, tak učitel může rychle zareagovat, na internetu vyhledat odkaz, obrázek či video a dětem ho hned ukázat," nabízí přílad ředitel Libor Ševčík s tím, že na jeho malotřídce mají interaktivní tabule tři – jak sám ředitel dodává, víc by jich ani neměli kam dát.