Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Myslete za jiné, radí motorkáři z Kroměřížska

Kroměřížsko – Slunečné počasí už láká na cesty příznivce rychlých strojů. Motorkáři po zimě oprášili stroje a většina z nich už absolvovala první jízdu. Letošní mírná zima a brzké jarní počasí je vylákalo na silnice dřív, než bývá zvykem, na pozoru by se tedy měli mít i řidiči osobních aut.

21.4.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/ Aleš Vaníček

Dostat řízení po zimě do rukou totiž trvá i samotným motorkářům.

„Taková ta jarní nervozita obvykle zmizí během jedné delší vyjížďky, mnohem déle trvá, než si na nás zvyknou řidiči aut. Často se zapomínají dívat do zrcátek nebo si nás nevšimnou, protože motorky jsou méně vidět než auta," vysvětlil za kroměřížský motoklub Aprosmoto předseda Petr Pepa.

Vyplatí se podle něj nosit na motorce výrazné oblečení nebo reflexní doplňky. To potvrzuje také Miloslav Vrzal z Popovic, který už letos absolvoval několik jízd.

„Pauza přes zimu jde na řízení ze začátku poznat. Po několika kilometrech je to však zase v rukách," tvrdí.

Pokoušet se o kousky za hranicemi svých možností se nevyplácí, havárie pak totiž mívají ve většině případů fatální následky. Například v roce 2012 bourali motorkáři v regionu dvaadvacetkrát a v loňském roce nehod ještě přibylo.

„U dopravních nehod figurovalo osmadvacet motorkářů a pět řidičů mopedů. letos do 17. dubna došlo na Kroměřížsku zatím ke dvěma nehodám, které se naštěstí obešly bez vážného zranění," upřesnila kroměřížská policejní mluvčí Simona Kyšnerová.

Sami motocyklisté připomínají kolegům, že jako každý jiný stroj potřebuje i motorka péči. Po sezoně by tak měl každý majitel svého miláčka očistit a gumové části ošetřit olejem. Chromové nebo kovové výfuky nebo vidlice je pak třeba přetřít tenkou vrstvou oleje proti korozi.

„Také řetěz je dobré namazat speciálním přípravkem. Plechová nádrž by na zimu měla být plná, v plastové by měla zůstat jen malá rezerva. Baterie by se měla na zimu vyndat a nabít," upozornil Petr Pepa.

Před samotným vyjetím by měl každý motorkář zkontrolovat brzdy, světla, tlak v pneumatikách a napnutí řetězu, který můžeme znovu namazat a to nejlépe den před vyjetím, aby mazivo zaschlo.

„Pokud si stavem motorky nejsme jistí, je nejlepší navštívit motoservis, kde motorku na sezónu připraví," dodal předseda motoklubu.

Vložené úsilí a péči pak prý motorka svému majiteli vrátí množstvím šťastně najetých kilometrů. Petr Pepa letos na cesty vyjel už kolem třináctého ledna, kdy se rtuť teploměru šplhala k patnácti stupňům Celsia. „Nedalo se nevyjet,díky počasí jsem prakticky ani nezazimoval," dodal s úsměvem motorkář.

V porovnání s jinými regiony jsou prý silnice ve Zlínském v dobrém stavu. V okolí Kroměříže byl pro motorkáře problematický úsek směrem na Kyjov a Buchlovské kopce.

„Tam mívají motorkáři často namířeno, v současnosti se to tam ale opravuje, takže už se nemůžeme dočkat, až bude úsek hotový," těší se s ostatními členy klubu.

Špatné je podle něj na spoustě silnic v okolí vodorovné značení středu vozovky nebo krajnice. Problémy to dělá motorkářům hlavně za snížené viditelnosti. „Situace na Kroměřížsku se ale opravdu zlepšuje, jsme tomu velmi rádi," dodal Petr Pepa.

Pozor by si měli motorkáři dávat také na štěrk, který po zimě na silnicích mohl zůstat: Hlavně v zatáčkách, kde je to nejvíc nebezpečné. Pasti na motorkáře jsou podle Petra Pepy i silničáři opravené díry.

„Takzvaný stříkaný asfalt je ještě horší. Silničáři jím opravují výtluky a často jsou takto opravené komunikace neoznačené a to je pak doslova past na motorkáře. Obecně se dá říci, že kam nevidím, tam jedu opatrně, nebo alespoň s respektem," vysvětluje.

Pro začínající jezdce má hned několik rad do začátku. Neměli by prý přemýšlet jen za sebe, ale také za ostatní účastníky silničního provozu.

„Větší frajer je kluk na stopětadvacítce, který ji dostane takzvaně na koleno, než ten, kdo si koupí velkou mašinu, ale nic na ní neumí a jen obtížně se na ní učí. Na motorkách o nižším obsahu se zkrátka začíná líp, od toho tu jsou," uzavřel Petr Pepa.

Autor: Soňa Ličková

21.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Rohingové vyhánění z Barmy
1 5

Mučí je, vraždí po stovkách, znásilňují. Z Barmy uteklo již 580 tisíc Rohingů

Ilustrační foto
12 7

Sedmiletý chlapec jel načerno, dluh přišli vymáhat exekutoři

Policie vyklidila ekonomku kvůli bombě. Před budovou postávají davy studentů

U Vysoké školy ekonomické (VŠE) v Praze byla dnes nahlášena bomba. Policie budovu evakuovala.

Kulhánek má poslaneckou podporu pro kandidaturu na prezidenta

Mezi účastníky lednových prezidentských voleb se zařadí i bývalý šéf mladoboleslavské automobilky Vratislav Kulhánek. K dispozici má 23 podpisů poslanců. Na tiskové konferenci to řekl miliardář a předseda obnovené ODA Pavel Sehnal, který Kulhánkovi kandidaturu platí. Kulhánek podle něj už minulý týden kandidaturu oznámil na ministerstvu vnitra. K dispozici má také 35 tisíc podpisů voličů.

Příprava na teror. V Pardubicích se koná největší evakuační cvičení v Česku

/ROZHOVOR/ Pardubice chtějí tvrdá data o tom, jak by město a záchranáři zvládli skutečný útok. Žádná papírová škatulata - do pohybu se dnes dají stovky figurantů v největším evakuačním cvičení v České republice.

Trest za autonehodu: Sexuolog Weiss dostal dva a půl roku s podmínkou

Vinen dle obžaloby a trest na dva a půl roku podmínkou na tři roky. Tak zněl dnešní rozsudek nad známým pražským sexuologem Petrem Weissem. Zároveň dostal zákaz řízení na dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení