K nehodě došlo loni v srpnu na modelářském letišti v Holešově. 

Informovali jsme zde: Na leteckém dni v Holešově havaroval ultralight, pilot zahynul

Ultralehký letoun měl svým vystoupením zpestřit akci. Exhibice pilota ji však předčasně ukončila a pro všechny zúčastněné se stal závěr show nemilým zážitkem. Přímo na místě byl v osudný den také dlouholetý modelář a pilot ultralightů Václav Kuba z Bořenovic.

„Viděl jsem pilotovi přímo do očí. Náklon letadla se stále zvětšoval až na devadesát stupňů. Byl jsem pak už skoro sprostý, říkal jsem kamarádovi: dívej, co ten blázen dělá," popsal tehdy manévr pilota Václav Kuba.

Při předvádění stoupavé zatáčky s velkým náklonem situaci jednačtyřicetiletý muž nezvládl a s letounem ve střemhlavém letu narazil do země. Nárazem a následným požárem byl ultralight zcela zničen a pilot svým zraněním na místě podlehl.

Podle komise Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod se pilot v průběhu kritického manévru dopustil hrubých chyb, navíc své akrobatické prvky prováděl v riskantní vzdálenosti nad návštěvníky.

„Jednotlivé fáze letu neměl pravděpodobně promyšlené a v průběhu letu experimentoval. Ve snaze předvést svůj letoun na veřejnosti přecenil svoje schopnosti a nakonec nad letounem ztratil kontrolu," vysvětluje v závěrečné zprávě komise Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Na tragickou událost nevzpomíná v dobrém ani organizátor a předseda modelářského klubu Čmelák Vladimír Zicháček. Tradici modelářské show však hodlá zachovat.

„Z události pro nás vyplynula i jistá ponaučení. V letošním roce akci opět připravujeme, je však nutné zpřísnit pravidla i výběr účinkujících," podotkl Zicháček.

Ve své výpovědi také uvedl, že po vzletu pilot pravou zatáčkou o 270 stupních ve výšce asi dvaceti až třiceti metrů nad zemí provedl přílet kolmo na směr vzletu.

„Což bylo v rozporu se vzájemnou dohodou. Ještě před startem byl s pilotem s ohledem na bezpečnost dohodnut průlet souběžně s používanou dráhou modelářského letiště," řekl ve výpovědi organizátor akce.

Jak později vyšlo najevo, v době havárie letounu byl pilot stíhaný za nelegální držení zbraní a výrobu pervitinu. Při domovní prohlídce v rodinném domě v Doubravách na Zlínsku u muže policie odhalila neobvyklé množství zakázaných zbraní.

„Šlo o protitankové granáty, výbušniny včetně semtexu i puškové a ruční granáty. Zboží pocházelo ze zemí bývalé Jugoslávie, Ruska a Německa," upřesnila tehdy krajská policejní mluvčí Jana Macalíková.

Jednačtyřicetiletý muž byl obviněn z nedovoleného ozbrojování a také z dalších dvou trestných činů souvisejících s výrobou a držením drog. Policie totiž našla zařízení na výrobu pervitinu i samotnou drogu. Hrozilo mu až osm let vězení. Případ však policie uzavřela.

„Nehodou ultralightu v Holešově celá věc končí," uzavřela Macalíková.