S ním se pak současně rozjede i stavební řízení na kroměřížské přístaviště.

„Čekáme v současnosti na schválení od Povodí řeky Moravy. Ta je podle vodního zákona plavební cestou, takže počítáme, že v půlce roku stavební povolení dostaneme," věří Martin Němec ze společnosti Kroměřížská plavební.

Podle něj v loňském roce navštívilo Baťův kanál asi sedmdesát tisíc turistů. Přístaviště Kroměříž bude jeho koncovým bodem a proto věří, že větší část turistů si půjčí loď a popluje až do Kroměříže.

„Bude to prospěch jak pro město, tak i pro firmy, které budou půjčovat lodě. Přínos bude veliký," slibuje si Martin Němec.

Také lidé z regionu hodnotí plány na stavbu přístavu ve městě vesměs kladně.

„Má to potenciál, jen nevím jak by lodě propluly pod lávkou. Z toho bych měla trošku strach, hlavně pokud se zvedne hladina," říká třeba Dominika Šílová z Kroměříže.

Někteří zatím výstavbě pořád ještě moc nevěří, ale myšlenka se jim líbí.

„Jsem trochu skeptický. Pokud bych se mohl lodí dopravovat do školy, tak by se mi to líbilo, ale bez vesty bych na ni nevlezl. Už se mi totiž stalo v zahraničí, že jsem prostě z lodi vypadl," komentoval s úsměvem David Večerka z Hulína.

Vzhledem k tomu, že studuje cestovní ruch a turismus, věří, že by plán mohl městu velmi prospět.

„Často sem jezdí lidé ze Západu a tohle by byl další podnět k tomu, proč si vybrat zrovna Kroměříž," míní student.

Vedení kroměřížské radnice chce lidem brzy ukázat, jak by plavba lodí po Moravě byla prakticky možná.

„V květnu plánujeme propagační aktivitu, která lidem umožní plavbu lodí po Moravě. Chceme tím propagovat možnosti plavby v Kroměříži," potvrdil Deníku mluvčí kroměřížské radnice Pavel Zrna.

Samotnou výstavbu však město financovat nebude. „Investorem bude buď Povodí Moravy nebo Ředitelství vodních cest. Visí to hlavně na povolení, protože těch není potřeba málo," podotkl kroměřížský radní Marek Šindler.

V Kroměříži má vzniknout přístaviště, které bude pravděpodobně kousek od lávky, a pak také kotviště, které bude ležet mimo koryto Moravy. V něm by mohly lodě dlouhodobě kotvit.

„Výstavba bělovského průplavu se před lety odhadovala asi na dvě stě miliónů korun. V podobném cenovém horizontu by vyšlo i kroměřížské přístaviště a kotviště. Už příští rok by se mohlo začít se stavbou," věří radní.

Podle Jiřího Barouše ze Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu na řece Moravě by do projektu mohli ještě vstoupit s připomínkami ekologové.„Pokud tam jsou například vodní ptáci nebo jiní živočichové, tak je v žádném případě taková plavba nemůže nijak ohrozit," je ale přesvědčen Jiří Barouš.

Pokud nenastanou komplikace a projekt dostane zelenou, lze s výstavbou reálně počítat v roce 2016. I Ředitelství vodních cest je totiž záměru na přístav v Kroměříži nakloněno.

„Budeme nadále podporovat rozvoj osobní a turistické vodní dopravy. Zájem o ni rok od roku stoupá a její potenciál v návaznosti na cestovní ruch zůstává dosud nevyužitý," okomentoval Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest České republiky.

Podle něj sice podmínek spojených s životním prostředím není málo, ale všechny jsou reálně splnitelné.

„Budeme je respektovat a odpovědně naplňovat. I naším zájmem je, aby budované stavby na vodních cestách byly co nejvíce vlídné k přírodě a krajině," uzavřel Jan Bukovský.

MAREK HOŘAVA