I letos si proto na podvodníky došlápla Česká obchodní inspekci, a ani prodejci na Kroměřížsku z kontrol nevyšli s čistým štítem. Téměř polovina dostala pokuty, mezi nimi třeba majitel kiosku v Bystřici pod Hostýnem.
Na Kroměřížsku inspektoři letos v rámci letní turistické sezony provedli deset kontrol: a téměř každá druhá skončila pokutou.
„Ve čtyřech případech bylo zaznamenáno porušení některého nařízení a prodejci byli pokutováni," konstatovala ředitelka inspektorátu České obchodní inspekce pro Zlínský kraj Tatiana Neuhybelová.
Jednalo se prý vesměs o běžné prohřešky. „Spotřebitel nebyl seznámen s cenou zboží a nebo nebyl vydán doklad, popřípadě nesplňoval všechny náležitosti," podotkla Neuhybelová.
Velmi často podle ní také prodejci nedodržují správnou gramáž výrobku. „S letními kontrolami je spojeno nedodržení míry čepovaných nápojů. Pokutováno je, i pokud prodejce nemá úředně ověřené měřidlo," vysvětlila ředitelka.
Víc než účtenky řeší kvalitu jídla
Jedním z problémových míst byl i stánek s rychlým občerstvením v Bystřici pod Hostýnem. „V rámci kontroly tam byla udělena majiteli kiosku pokuta ve výši pěti tisíc korun," potvrdila Neuhybelová.I v tomto případě se majitel provinil běžnými prohřešky.
„Na nápojích nebyly umístněné cenovky, obsluha také nevydávala zákazníkům účtenky," dodala Tatiana Neuhybelová.
Mnozí lidé ovšem zrovna účtenky moc neřeší, jde jim hlavně o kvalitu jídla. „Když jdu ze školy, tak se tam stavím třeba na gyros, kebab nebo něco malého. O cenovky a účtenky jsem se ale nikdy moc nezajímal," říká třeba tamní student Pavel Svoboda.
Nejen podle něj je důležitější hlavně to, jak jídlo chutná, jiné prohřešky než účtenky by proto zákazníkům vadily víc.
„To, že nedostanu doklad, jsem si vlastně ani neuvědomil. Není to ale zas takový problém. Horší je, když někde dávají méně jídla, nebo třeba točí pivo pod mírou," míní další z nepravidelných návštěvníků bystřického stánku.
AUTORKA VENDULA PUDELKOVÁ