V pondělí 27. ledna v 11 hodin to bude přesně 70 let, co ve Zlíně vyjel první vůz veřejné dopravy poháněný elektřinou do ostrého provozu. Jeho slavnostního zahájení v roce 1944 se tehdy zúčastnili představitelé města i německých okupačních orgánů.

Za sedm desítek let, které uplynuly, se toho v trolejbusovém provozu mnoho změnilo. Dnes již například vozový park čítá 56 trolejbusů oproti třem, s nimiž provoz ve Zlíně začínal na stejném počtu linek. Těch trolejbusových je dnes ve Zlíně již 13.

Ke kulatému výročí takzvaných „trajflů", jak se jim ve Zlíně přezdívá, nadělí v letošním roce DSZO cestujícím nejen nové vozy. „Chystáme samozřejmě také den otevřených dveří, který se již stal tradicí a je mezi lidmi velmi oblíbený," prozradil Josef Kocháň. Akce se letos v červnu bude konat podesáté.

Dopravní společnost i tady společně s návštěvníky zavzpomíná na historii, ale především už nyní pracuje na dalších projektech rozšíření či zkvalitnění sítě MHD.

„Máme určité podněty a požadavky od zřizovatele, na kterých v současnosti pracujeme. Nechceme je ale blíže komentovat," uvedl Kocháň. Mezi projekty, o kterých se již veřejně spekuluje, je například zatrolejování autobusové linky na Paseky či zavedení MHD do místní části Prštné. 

„V tomto případě už došlo k průjezdním zkouškám v Prštném, které ukázaly, že pro zavedení nové linky je nutné instalovat na největší křižovatku v této místní části semafory," uvedl primátor Zlína Miroslav Adámek. Uzavřena podle něj není ani debata, jaký typ vozů by měl do Prštného zajíždět.

Další z diskutovaných plánů zavedení trolejbusu místo dosavadní autobusové linky číslo 55 na otrokovické Štěrkoviště, ale odmítl přímo starosta města.

„O zatrolejení Otrokovic se kdysi v době dávno minulé skutečně hovořilo, ale tento nápad nebyl realizován a myslím, že ani v nejbližších letech nebude," neváhal starosta Otrokovic Jaroslav Budek.

Zdroj: Youtube

Na Štěrkoviště to jen tak nepůjde

Představovalo by to podle něj velké finanční náklady a také z hlediska trasy, kterou současný autobus projíždí, vyjádřil pochyby, zda by to bylo vůbec technicky možné. Sám dopravce budoucí projekty tají. Nicméně alespoň naznačuje, jakým směrem by rád síť MHD ve Zlíně a okolí rozvíjel.

„Když se podíváte na mapu Zlína a jeho místní části, snadno zjistíte, které nejsou obslouženy našimi vozy," uvedl vedoucí dopravního úseku DSZO Pavel Nosálek s poukazem na to, že je snahou do budoucna obsloužit všechny části Zlína MHD.

„Je to ale otázka dohody s ostatními dopravci, kteří tam zajíždějí v současnosti, a také koordinátora veřejné dopravy. A hlavně o požadavcích zřizovatele," upozornil ředitel DSZO Josef Kocháň.

První jistou změnou, která čeká MHD ve Zlíně, je upravený jízdní řád centrální linky 38, která je od prosince loňského roku ve zkušebním provozu.

„Máme řadu připomínek občanů. Ty shromažďujeme a k prvnímu červenci promítneme do nového jízdního řádu této linky," uvedl vedoucí dopravního úseku DSZO Pavel Nosálek.

Velký rozhovor se starosty obcí které využívají služeb DSZO čtěte zde: Trolejbusy představují budoucnostJaroslav Budek, starosta Otrokovic, Miroslav Adámek, primátor Zlína, Michal Špendlík, starosta Želechovic