Za čtrnáct dní je vysvědčení. Problémy dělá školákům „oblíbený" předmět matematika

Školní výsledky budou mít šéfové škol k dispozici už za pár dní. „Trend zůstává pořád stejný. Matematika dělala dětem vždycky problém a dělá pořád," podotkl například ředitel 2. základní školy Napajedla Miroslav Veselý.

Hlavně mobilní telefony, které jsou neodmyslitelnou součástí dnešní doby, podle něj odvádějí pozornost žáků od učení.

„O přestávkách mnozí žáci porušují školní řád. V něm totiž stojí, že mohou telefony používat hlavně pro kontakt s rodiči. Bohužel na nich hrají hry. Je to u nás nešvar stále větší, nedaří se nám jej odstranit. Mobily někdy ruší i výuku," posteskl si Miroslav Veselý.

Třeba Kateřinu Račickou, páťačku z otrokovické ZŠ Trávníky, jej prý ale v hodinách použít vůbec neláká.

Vydržíme bez něj, říká žačka

„Dokážu bez něj udělat krok a myslím, že to tak mají skoro všichni," snaží se vyvrátit názor, že by se dnešní mladá generace bez telefonu nějakou dobu neobešla.

V ZŠ Trávníky se učí děti matematiku podle nových metod profesora Hejného.

„Obsahuje méně klasického drilu. Je hodně o zkušenostech, učitel žáka spíše provází vzděláváním," konstatuje tamní ředitelka Jana Večeřová.

Rok od roku tam trvale bojují především s tím, jak školáky zaujmout pro učení, jak je motivovat.

„Pro děti už nejsme jediný zdroj informací a s tím se musíme naučit pracovat. Získaly si vlivem okolností odpor k drilu a my musíme najít jinou cestu," míní Jana Večeřová.

Erika Skopalová z Otrokovic by byla ráda, kdyby její syn mohl mít mobil u sebe pořád. „Mohla bych mu kdykoliv zavolat. Někdy jsou situace, kdy potřebujeme být v kontaktu," říká matka.

Podle ředitele Základní školy Fryšták Libora Sovadiny jsou děti pořád stejné, jenom se mění prostředí, které je formuje.

„Jsou ale každopádně drzejší, nebojí se komunikovat, říct svůj názor. Za našich školních let jsme se učitelům raději vyhli, než bychom s nimi polemizovali. Teď jsou ale děti otevřenější, u některých komunikativnost překračuje i hranice slušného chování," podotkl Libor Sovadina. Školáci si prý neuvědomují pozice učitel a žák.

„Chybí jim i větší zodpovědnost," doplňuje Přemysl Jaroš, ředitel středního odborného učiliště ve Valašských Kloboukách, které v posledních týdnech trápí příprava odcházejících ročníků na závěrečné zkoušky.

Ředitel Gymnázia Lesní čtvrť ve Zlíně Jan Chudárek nepozoruje, že by byli školáci výrazně horší než vloni.

„Ne všichni jsou svatí, ale na druhou stranu stále funguje fakt, že jsou na gymnáziu, a to je přece jenom jakási záruka, že i jejich chování by mělo být kultivované," poznamenal ředitel Chudárek.

Zanedlouho bude mít za sebou svůj první rok ve školství ve funkci kantora otrokovické základní školy Trávníky Jan Wurst. Vloni touto dobou ještě zastával status studenta, nyní už stojí za katedrou.

„Vytvořili jsme si pravidla, která žáci respektovali, takže můj pocit z kázně je zatím celkově pozitivní," pochvaloval si.