Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Uzávěra kvůli Baťově 
trati se možná letos změní

Vi­zovice, Zlín – Dokončení železniční trati z Vizovic do Valašské Polanky se plánovalo už v dobách Tomáše Bati a snad i ještě dříve. I s ohledem na finanční možnosti státu, přípravu silnice R49 a opatrná až nesouhlasná vyjádření měst či obcí na trase to vypadá, že trať zůstane ještě dlouho jen na papíře.

19.1.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zuzana Rašková

Pro místní to ovšem znamená, že i dále potrvá stavební uzávěra. V bezprostředním okolí plánované trasy nemohou majitelé volně nakládat se svými pozemky, především zde nesmí vznikat stavby, které by překážely budoucímu využití. Je však šance, že se podoba stavební uzávěry ještě letos změní.

„Podle zpráv, které máme, by se o osudu tohoto projektu mohlo definitivně rozhodnout letos v září. Je šance, že by koridor železnice vypadl z Politiky územního rozvoje ČR, a celé území by se tak uvolnilo," věří starostka Vizovic Silvie Dolanská.

Doba se mění a původně až sto let starý projekt už nemá takovou masivní podporu. Proti prodloužení trati se v minulosti stavělo i krajské město Zlín.

„Obava města Zlína, že by v budoucnu přes město mohly jezdit některé rychlíkové spoje, je podle mého názoru na místě, ale časový horizont je v řádu několika desítek let a to může být dopravní situace úplně jiná," říká zlínský radní pro oblast dopravy Josef Novák.

Ze Správy železniční dopravní cesty však zní, že projekt rozhodně stále není mrtvý a že tedy stavební uzávěra letos pravděpodobně neskončí. Může být však zmírněná. Intenzivně se totiž jedná o dílčích změnách a úlevách.

„Stejně jako u silničních staveb si stát své budoucí strategické plány chrání. Myšlenka tohoto propojení je stále platná," informoval Jakub Ptačinský, mluvčí SŽDC.

Po
dle něj v současné době existují tři varianty tras, které jsou všechny chráněny stavební uzávěrou. Přesto by letošní rok mohl přinést do zakonzervovaného stavu několik změn.

„Vedou se diskuse o možném zúžení území uzávěry, případně snížení počtu variant. Nic však není aktuálně dopracovaného. Ohledně stavební uzávěry se snažíme majitelům pozemků vyjít vstříc. Máme v plánu prověřit trasování a rozsah stavebních uzávěr. Není to však nic, co by se v územních plánech mohlo projevit v nejbližších měsících," konstatoval mluvčí.

Původní plány počítaly na 17 kilometrů dlouhé trati se zastávkami Vizovice, Lutonina, Ublo, Bratřejov a Pozděchov. V obcích Jasenná a Prlov by pak šlo o železniční stanice.

„O té železnici se mluví už od doby, kdy jsem byl děcko. Na jednu stranu je škoda, že to je slepé, na druhou stranu město se hodně k plánované trati přiblížilo. Asi by to způsobilo emoce. Ale to každá taková stavba," míní Petr Dvořáček z Vizovic.

Prioritní železniční stavbou je v regionu modernizace trati z Otrokovic do Vizovic. Tento projekt je ve fázi hotové studie.

„Počítá se v ní s druhou kolejí na trase z Otrokovic do zastávky Zlín-střed. Dvoukolejné spojení do Vizovic v ní naopak není. Počítá se však s elektrifikací tohoto úseku," doplnil Jakub Ptačinský.

Na tento projekt se soustředí i ve Zlíně. „Je to pro nás zcela zásadní projekt, protože Zlínu přinese nejen novou výpravní budovu, ale i rychlejší možnost přepravy mezi Zlínem a Otrokovicemi," doplnil radní Novák. Stavba úseku Otrokovice–Zlín–Vizovice je v plánu na rok 2018.

Autor: Lukáš Fabián

19.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jana Novotná (uprostřed) dostala jako první Češka Cenu za vynikající výkony ve Fed Cupu.
14

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
4 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Přepočet středočeských hlasů povede ke změně volebních pravidel

Musí se udělat něco pro zlepšení, pokud nechceme přestat tvrdit, že ve volbách své zástupce demokraticky vybírají občané. Takový signál – a to s vysokou naléhavostí – vyslalo v neděli veřejné jednání Nejvyššího správního soudu v Brně (NSS). Ten na základě stížnosti voliče přepočítával preferenční hlasy na kandidátkách ODS v polovině Středočeského kraje – v 915 okrscích ze 625 obcí a měst. Těch má kraj celkem 1144.

Česká televize točí podle reálných kauz. Metanolová aféra se dočká plátna

Metanol a Dukla 61 – filmy podle skutečných událostí, které právě natáčí Česká televize. Zatímco ten první pojednává o takzvané metanolové aféře, při níž jen v Česku zemřelo  49 lidí a více než stovku dalších obětí čekaly trvalé zdravotní následky, druhý je inspirovaný událostmi léta 1961, kdy při havárii v havířovském dole Dukla zahynulo 108 horníků.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT