Na lov vánočních dárků vyrážela do obchodů Lucie Ságnerová v dřívějších letech zpravidla až třiadvacátého prosince. Poslední roky však dává přednost nákupu s předstihem a možnosti velkého výběru na internetu.

„Letos jsem už část dárků pořídila přes internet, ale drtivou většinu koupím až týden před Vánocemi zase v kamenném obchodě. Tentokrát se ale nejzazšímu termínu vyhnu," řekla studentka.

Řadu dárků přes internet nakupuje třeba Tomáš Raclavský z Kroměříže. Se službami je spokojený a balíčky mu jsou většinou v pořádku doručeny. „Je pravda, že občas je lepší si zajít do obchodu a vybrat přímo na místě, ale nakupuji přes internet hodně i mimo Vánoce. Je to pro mě snazší," přiznal mladík.

Dárky loví na poslední chvíli

Těžkou hlavu si s výběrem dárků nedělá ani Zuzana Kedroníčková z Kroměříže, jako mnoho dalších nechává nákup na období těsně před Štědrým dnem. Právě proto dává přednost kamenným obchodům. „V této době je už většina věcí se slevou a svůj účel dárky splní, ať už byly koupeny s časovou rezervou, nebo bez ní," míní Kedroníčková.

Předvánoční nápor na poštách začíná ale podle mluvčí České pošty Marty Selicharové už v říjnu. Také letos se proto s předstihem na vánoční období připravili a posílili provoz asi o tisíc brigádníků.

„Brigádníci pomáhají s doručováním balíkových zásilek a tříděním listovních. V případě potřeby jsme připraveni přijmout další výpomoc," ujistila Marta Selicharová.

Klientům pošty doporučuje, aby dárky z e-shopů objednávali minimálně s týdenním předstihem a nenechávali nákup na poslední chvíli. Dárek by totiž nemusel přijít včas. „Týden před Vánocemi mají lidé stoprocentní jistotu, že jim bude zásilka doručena, pokud ji ovšem dostaneme k dodání včas," upozornila mluvčí.

Jak reklamovat poškozenou zásilku:

- v případě viditelně poškozeného balíku může adresát převzetí odmítnout a zásilka bude vrácena odesílateli nebo uložena na poště, kde bude s adresátem sepsán záznam o poškození věci.
- do zjevně poškozeného balíku, lze také za přítomnosti pracovníka pošty a adresáta nahlédnout. Pokud je zásilka poškozena, může ji adresát po sepsání zápisu vrátit a balík bude zaslán odesílateli.
- pokud adresát zjistí poškození obsahu až po převzetí, může jej reklamovat na poště do dvou pracovních dnů. Zásilku musí přinést na pobočku i s obalem.
- v případě, že dorazí balíček, který si neobjednal, musí věc adresát řešit s odesílatelem, případně policií
- jestliže zásilka nedorazí vůbec, může odesílatel na základě podací stvrzenky uplatnit na kterékoliv poště reklamaci nedodání