Je to však ale skutečně pravda, anebo jsou tato vozidla naopak větší hrozbou pro ostatní řidiče malých aut či potažmo chodce?
Paní Jana Pešatová ze Zlína je jednou z těch, kdo také přesedli z „běžného auta" do „čtyřkolky". „Sedím výš, tak mám mnohem lepší rozhled než v běžném autě," poznamenala žena. A podobného názoru je i Petr Vala ze Zlína. Donedávna také jezdil klasickým osobním autem. Ale i jej zlákalo vyšší sezení. „Mám větší pocit bezpečí a hlavně i daleko větší přehled o tom, co se děje na silnici," vysvětloval muž.
Silné auto budí touhu po rychlosti
Přitom podle policejních statistik přímo závratnou rychlostí v České republice stoupá počet usmrcených řidičů, kteří se nabourali ve vozech o objemu větším než tři litry. Zatímco ještě v roce 2010 bylo v jejich statistikách číslo na nule, loni už se tam objevil počet šest. „A rovněž stoupá i množství mrtvých u vozů v objemu od dvou do tří litrů," potvrdil vrchní komisař zlínské krajské dopravní policie Alois Bublák. Na vině je podle něj jedno. „Silné auto vzbuzuje touhu po rychlosti. A někteří řidiči prostě mají potřebu se předvádět a jsou za volantem agresivní," vysvětlil Bublák.
A v tomto případě nepomohou ani ty nejmodernější bezpečnostní prvky, kterými jsou mnohé z těchto aut vybaveny. „Vzhledem k hmotnosti, která je daleko větší než u běžných osobních aut, se automaticky u vozů typu SUV prodlužuje brzdná dráha," upozornil zlínský krajský koordinátor Besip Zdeněk Patík.
Pokud se tedy takový kolos srazí s malým autem, které je navíc staršího typu, může jít pomalu rovnou na vrakoviště. „Starší auta totiž nemají tolik bezpečnostních prvků a často už jsou poznamenaná i nějakou tou korozí. Takže pro ně mívá nehoda daleko vážnější důsledky," vysvětlil dále Patík.
Přestože si šoféři SUV libují v tom, že proti malým autům mají daleko větší rozhled na silnici, pro chodce to až tak velká výhra není. Srážka s takovým kolosem totiž mívá daleko větší důsledky než s běžným typem vozu. „Je to dáno i jeho větší výškou. Kapota auta totiž může končit i v úrovni dětské hlavy. A co je podle mého doslova největším nebezpečím, tak to jsou přídavné nástavce na nárazníky. „Při srážce to auto sice ochrání, ovšem takový chodec nemá absolutně žádnou šanci," podotkl Patík.
Mnohé z těchto výrobků jsou sice homologované a technickou kontrolou takové auto také projde bez problémů. „Ovšem na silnici se stále potkávám i s podomácku vyrobenými," doplnil koordinátor Besipu.
Ale ani někteří řidiči menších aut nevidí na silnicích velká auta rádi. „Často sedí za volantem frajírci, kteří si potřebují dokázat, že mají navrch a rozhodnou se předjíždět v místech, kde je to doslova o zdraví. To mi pak vlasy stojí hrůzou na hlavě," postěžoval si Zlíňák Radek Dvořák. A o parkování mezi tyto kolosy prý je vůbec škoda mluvit. Podobného názoru je i Marie Švábová ze Zlína. „Na silnici přes ně nevidím a postavit se mezi ně neumím. Zabírají často úplně celý parkovací prostor a člověk aby se pak bál, jestli je neodře. Nemám velká auta prostě ráda," ohradila se.
Velká auta a malá parkovací místa
Jenomže stejné problémy mívají i sami majitelé SUV, zvlášť když se na parkovištích potkají s jiným velkým „kamarádem". „To holt musím sklopit zrcátka jemu i sobě, abych nikoho neodřela. Typické je to pro kryté garáže a starší parkoviště. Tam jsou dělaná místa ještě za doby, kdy větší auta na trhu vůbec nebyla," postěžovala si Jana Pešatová.
Velká auta si holt vždy najdou své příznivce i odpůrce. Ale nezáleží vůbec na velikosti či síle. Záleží totiž hlavně na tom, kdo sedí za volantem.