Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Veřejně sdílená kola. Hradiště bude mít nový způsob dopravy

Uherské Hradiště /HLASUJTE V ANKETĚ/ – Ve velkých městech a světových metropolích se s nimi potkáváme běžně, u nás na Slovácku to bude v létě poprvé. Projekt veřejně sdílených kol má umožnit nejen obyvatelům Starého Města, Uherského Hradiště a Kunovic, ale i turistům cestovat po daných lokalitách z počátku na 30 dostupných kolech, aniž by si je museli pořizovat nebo složitě půjčovat.

10.3.2016
SDÍLEJ:

Autoři projektu sdílených kol představují, jak by kola mohla vypadat. Foto: Archiv O-kolo

ČTĚTE TAKÉ V Hradišti vznikají nové pruhy pro cyklisty

Vše, co budou potřebovat, je pouze jednoduchá registrace, symbolický poplatek za odemknutí a pak už mohou naskočit na sedlo a jet. Vrátit kolo pak musí do jedné z parkovacích zón.

„Projekt vznikl za účelem oživení města. Aby Hradiště bylo živější a nabízelo více míst k setkávání," popsala hlavní důvod jeho realizace iniciátorka Klára Papugová, která stála u zrodu prvotního nápadu. Vše je přitom pod záštitou Budějovického Budvaru, jenž skrze celonárodní organizaci BU2R podporuje rozvoj městské kultury.

„Pro náš záměr se podařilo vyhrát grant vyhlašovaný v rámci projektů BU2R, čímž jsme získali jak finanční prostředky, tak organizační pomoc od odborníků. Stejní lidé stojí za realizací pian na ulici nebo za rozmisťováním šachových stolků ve veřejných prostorech," uvedla zakladatelka.

Co však znamená pro obyvatele Hradiště a blízkého okolí veřejné sdílení kol a jak bude v praxi fungovat? „Chtěli bychom podobný model, jakým jsou Rekola, jež fungují v jiných českých městech, ačkoliv jsme při jeho tvoření nevěděli, že něco podobného existuje. V podstatě budou na různých místech k dispozici kola pro lidi, kteří se předtím zaregistrují do systému, díky kterému si budou potom smět kola odemknout a odjet na nich do cílové parkovací zóny," vysvětlil jeden z tvůrců projektu Jan Kosek.

Podrobné detaily jsou zatím v jednání, přestože autoři mají již konkrétní představy o jeho finální podobě. „Odkladná místa pro kola bychom si ideálně představovali v centrech měst a u frekventovaných zastávek nebo u nádraží. Celkový počet takových míst by do začátku byl alespoň šest při počtu třiceti kol," nastínila svoji představu Klára Papugová a dodala, že v současnosti k naplnění dané vize chybí sehnat požadovaný počet parkovacích míst i bicyklů.

„Ohledně kol máme velmi specifickou představu a zatím spolupracujeme pouze se Sběrnými surovinami UH, přičemž ve fázi námluv jsme také s Kovosteelem. Zóny pro odkládání kol chceme řešit jednotlivě se zastupiteli měst," přiblížila.

To, že je domluva s městskými úřady v plenkách, potvrzuje i mluvčí uherskohradišťské radnice Jan Pášma.

„Na Uherské Hradiště se nikdo oficiálně s projektem či záměrem veřejně sdílených kol dosud neobrátil. Nicméně město samotné podobné aktivity vítá a je v nich i aktivní. Co se týká půjčování kol a koloběžek, touto činností se v období turistické sezony zabývá také Městské informační centrum," uvedl.

Celý záměr však může být zbrzděn nejenom problémy s umístěním parkovacích míst, ale také obecnými problémy spojenými s půjčováním kol.

„Přijde mi to jako skvělý nápad, a to zvláště tehdy, když večer chci jet na akci do Hradiště na kole, ale přitom se nestrachovat o to, že mi ho někdo ukradne. Na druhou stranu se obávám, že se ostatní k veřejným kolům nebudou chovat slušně, čímž se prodraží jejich údržba," vyjádřil se Martin Bláha ze Starého Města.

Jak nákladný bude servis a jak velký zájem bude o sdílení kol, nedokáže odhadnout ani iniciátorka nápadu Klára Papugová. „Pokud se nevyskytnou nějaké nepřekonatelné komplikace, chtěli bychom, aby první cyklista usedl za řídítka nejpozději v průběhu letošního června," upřesnila datum odstartování ambiciózního projektu.

Autor: Vojtěch Trubačík

Je pro vás tento způsob cestování po městě a okolí atraktivní?

ANO, určitě to vyzkouším

109 hlasů

NE, toto nemůže fungovat

9 hlasů

ANO i NE, mám určité výhrady

6 hlasů

NEVÍM, neumím si to dost dobře představit v praxi

19 hlasů

Hlasovalo: 143

10.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.
5

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předvolební debata Deníku: (zleva) Vít Rakušan, Markéta Pekarová-Adamová, Ivan Bartoš
12 51

VIDEO: Neváhali ani vteřinu. Politici měli ohledně vlády s Babišem jasný názor

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si minisytryně Katla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

VIDEO: Okamura nabídl pomoc Šlechtové. Vysloužil si polibek

Čtvrteční superdebata Deníku se nenesla jen ve vážném duchu. Do koalice by strany přítomných deseti zástupců nešly, ale lidsky se prý mají rádi.

Mladí se derou vpřed. Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku

Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku ve své historii. Po koaličních jednáních, která se táhnou již téměř měsíc, se vítězné strany voleb konečně dohodly. 37letá Jacinda Ardenová, v pořadí třetí a nejmladší žena ve vedení ostrovní země, dnes oznámila, že bude sestavovat vládu. Mladí lidé, kteří nedosáhli 40 let se ve vrcholové politice objevují čím dál častěji.

Video veřejného znásilnění z Konga kolovalo na sítích. Bojuje se ženskými těly

Sedmiminutové video, ukazující nahou ženu, která je znásilněna, zmlácena a nakonec sťata před plným náměstím v jednom z měst v Demokratické republice Kongo (DRK) kolovalo na sociálních sítích několik měsíců, než bylo oficiálně staženo na apel televize France 24. Jak píše server CNN, tato znásilnění zapadají do širšího příběhu, který se datuje do 19. století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení