Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zlínská radnice řeší, kudy povedou cesty na léta dopředu

Zlín - Kudy se bude Zlínem jezdit na kole? Kam odklonit kamionovou dopravu? Jak ulevit frekventovaným křižovatkám? Na tyto a další otázky by měl v příštím roce odpovědět projekt dopravního generelu, do kterého se pouští zlínská radnice.

25.10.2012
SDÍLEJ:

Zlín. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Marek Gerhard

„Několik let se vymýšlely různé projekty, ale drtivá většina z nich se neuskutečnila. Chceme proto dát dohromady nápady a rozhodnout se, které uskutečnitelné jsou a které nejsou. Vyřešit se musí parkování a doprava automobilová, cyklistická i pěší. Společně s krajem také vlaková," nastínil Jiří Kadeřábek, zlínský náměstek zodpovědný za dopravu. Nejcitlivější prvek, který bude muset generel posoudit, je podle Kadeřábka hlavní tah na Fryšták, ke kterému bude přivedena rychlostní silnice R49.

„Po jejím dokončení bude problém s dopravou v severní části Zlína. Pomoci má právě generel," uvedl příklad.

Odborný dokument by měl být hotový v příštím roce. Společně s jeho vytvořením by mělo být jasno, kde, co a kdy se bude stavět.

První kroky k vytvoření generelu již radnice udělala. Od začátku srpna se problematikou zabývá dopravní specialista a do několika dnů rozhodne rada Zlína o vytvoření týmu, který generel zpracuje.

„Budou v něm dopraváci, urbanisté či architekti. Společně zpracují podklady pro vytvoření generelu, který poté zpracuje firma, jež vzejde z výběrového řízení," popsal Kadeřábek. Těšit se prý mohou také cyklisté, pro které vznikají stezky nejen směrem na Otrokovice či Lukov, ale nově mají být i přímo v centru Zlína.

„Trasy pro cyklisty budou další otázkou, na kterou nám musí generel pomoci odpovědět. Nemůžeme například postavit stezku někde, kudy povede za několik let automobilová doprava. Nicméně se již nyní chystá výstavba cyklo-stezky podél třídy Tomáše Bati od Komerční banky na východ a další v parku Komenského," upřesnil nejbližší plány náměstek Kadeřábek.

Od dokumentu si slibuje, že ukáže, kde v budoucnu Zlín postaví páteřní trasu pro cyklisty. Město hodlá zpříjemnit lidem pohyb na kole i ve spolupráci s Lesy ČR. Společnost si totiž staví moderní asfaltové silnice na svých pozemcích pro své stroje, využívat by je ale mohli právě milovníci kol.

„Nebyly by to oficiální cyklostezky, ale zpevněné cesty. Dalo by se jimi například projet mezi Příluky, Kostelcem a Vršavou. To by mnozí jistě ocenili," věří Kadeřábek.

Tunely jsou nejlepší, ale drahé

Dopravní expert Karel Říha, kterého si město najalo, prohledával a posuzoval od začátku srpna staré projekty a vize, které kdy ohledně dopravy ve Zlíně vznikly. Teď má stát v čele týmu, který bude podklady pro tvorbu generelu připravovat.

„Mnohdy bylo procházení veškerých dokumentů náročné," přiznal Říha.

„Devadesát procent materiálů je vzhledem k časovému vývoji nepoužitelných nebo by bylo nutné je výrazně poupravit. Projekty jsou například z roku 2000 a od té doby se doprava v rámci města výrazně změnila," poukázal odborník.

Rozhodně ale podle něj nelze tvrdit, že zpracování různých záměrů jsou vyhozené peníze.

„Jedná se o prověření vícero možných variant řešení, kdy se při podrobnějším rozpracování ukáže její výhodnost, nebo naopak nevýhodnost," vysvětluje Říha, který Zlínskému deníku některé již vypracované varianty okomentoval.

1. Pravobřežka

Koridor pro pravobřežku je zanesen v územním plánu Zlína a také v Zásadách územního rozvoje (ZUR) kraje. V prostoru po pravém břehu Dřevnice z centra města po Prštné se s ní tedy počítá a na vymezených pozemcích není možné stavět například obytné domy. Tam, kde je shoda ZUR a územního plánu, je to jasné. Tam, kde není, je třeba přesné lokality dořešit.

2. Cesta nad Dřevnicí

Projekt cesty na pilotech nad Dřevnicí ze Zlína do Otrokovic je utopický. Z dopravního hlediska, bez ohledu na životní prostředí či křížení s dalšími komunikacemi, je to vhodné místo, kudy silnici vést. Nedokážu si to ovšem technicky představit a navíc by to stálo miliardy.

3. Tunely

Tunely jsou čistě dopravně pravděpodobně nejlepším řešením, ale i tento nápad má svá úskalí. Největším zádrhelem jsou bezesporu nutné miliardy pro investici. Z hlediska geologického bude výstavba také velmi náročná. Proto je lepší se zaměřit raději na reálnější věci, například na obchvat Zálešné a Prštenskou příčku a tunelové varianty zpracovávat v dlouhodobém horizontu. Kudy přesně by měly tunely vést, není zatím přesně specifikované a je to věcí technické vyhledávací studie, jež není prozatím zpracována.

I lidé si řeknou, kde by trasy uvítali

„Generel není jen o dopravních stavbách. To by samotný problém přetíženosti komunikací nevyřešilo. Měl by zahrnout všechny druhy dopravy a hlavně by měl zohlednit důkladnou analýzu území. A tu zatím Zlín nemá," poukázal Karel Říha.

Zásadní je podle něj provedení dopravního průzkumu, konkrétně ve Zlíně cca 6 000 respondentů. Ten ukáže, kdo, jak a hlavně kam by chtěl ideálně jet, jaké má možnosti dopravy, jaké možnosti by uvítal a podobně. Výsledkem by měl být mimo jiné dopravní model.

„Je ovšem třeba jasně říci, jakým způsobem by měl z hlediska rozvoje v budoucnu Zlín vypadat. V maximální možné míře by měla být vytlačena zbytná automobilová doprava z centra okolo náměstí Míru. Musí vzniknout alternativní trasa mezi Prštným a Bartošovou čtvrtí," míní expert.

Na cyklisty se bude myslet také

Cyklistika je ve Zlíně velkým tématem a generel se jí bude věnovat. „Současný stav je pro cyklisty poměrně neuspokojivý, i když se postupně zlepšuje. V určitém ohledu by městu mohla pomoci stavba pro cyklisty za 100 milionů stejně tak jako silniční stavba za půl miliardy. Obecně by způsobila pokles individuální automobilové dopravy," říká dopravní odborník.

Měli bychom si prý vzít příklad z Němců či Nizozemců. Tam se při stavbách s cyklisty okamžitě počítá a jsou bráni jako plnohodnotná součást dopravy. U nás je cyklistika při plánování stále brána jako rekreační sport.

„V průzkumu budou moci obyvatelé říct, zda by jezdili třeba do práce na kole, kdyby stezky byly. Mohla by vzniknout i kom-binace dopravy cyklistické a hromadné," uzavřel dopravní odborník Karel Říha.

Software ukáže dopady staveb

Společně s generelem hodlá město objednat také software, který dokáže po zadání požadovaných projektů ukázat, jak by se změnila doprava ve Zlíně. Pokud například radnice přikročí ke zjednosměrnění některé z ulic, software by měl okamžitě ukázat, co by se stalo s dopravou.


Autor: Marek Houser

25.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Ozbrojenci v Luhansku
5

Do ulic Luhansku vyrazili ozbrojenci. Spekuluje se o převratu mezi separatisty

Geniální tvůrce Hledá se Nemo čelí obvinění. Rád se objímal s děvčaty

Po více než 20 letech se kolegyním jednoho z nejlepších animátorů od dob Walta Disneyho Johna Lassetera podařilo obvinit ze sexuálního obtěžování. Jeho femistické kolegyně o něm totiž uvedly, že se rád objímal s ženami. Ve firmě Pixar mu prý přezdívali "Objímač“ (Hugger). Geniální animátor a režisér se podílel na filmech jako Hledá se Nemo, Toy Story nebo Příběh brouka.

Z kotle unikal plyn. Snahy záchranářů o oživení muže byly v Břeclavi marné

Okolnosti smrti staršího muže prověřují od středy policisté v Břeclavi. Obyvatel tamní Hřbitovní ulice podle dostupných informací zemřel kvůli plynu unikajícímu z kotle. Zachranáři se jej pokoušeli oživit, ale marně.

Oklamal arbitra, dostal stopku. Anglie poprvé trestá simulanta

/VIDEO/ Štvou vás teatrální pády, jimiž si fotbalisté chtějí vymodlit faul a třeba i penaltu? Nejen v Česku, ale i v Anglii bylo na začátku tohoto ročníku zavedeno nové pravidlo: za oklamání arbitra může přijít stopka. A teď mají na ostrovech (míněno v Premier League) prvního hříšníka. Stal se jím Oumar Niasse.

AKTUALIZOVÁNO

Šéfem Sněmovny byl zvolen Vondráček. V tajné volbě získal 135 hlasů

/PŘÍMÝ PŘENOS/ Předsedou Sněmovny zvolili poslanci jejího bývalého místopředsedu Radka Vondráčka (ANO). V tajné volbě získal 135 hlasů. Hlasovací lístky si vyzvedlo 197 poslanců. Proti Vondráčkovi se sešlo 14 hlasů, další dva byly neplatné. Dalších 46 poslanců svůj hlas neodevzdalo. Sněmovna také rozhodla, že bude mít pět místopředsedů. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT