Příběh Františka Jakoubka se začal odehrávat v létě 2012, kdy si chtěl koupit televizor v prodejně Planeo Elektro ve Starém Městě. Rozhodl se pro formu nákupu na splátky, která mu tehdy více vyhovovala. Poté, co vyplnil a podepsal předepsaný formulář, se však dozvěděl další bližší podrobnosti, které jeho rozhodnutí změnily.

„Měl jsem doložit doklad o příjmech, ale jelikož jsem měl tehdejší pracoviště daleko od sídla firmy a neměl jsem ideální možnosti tento doklad zajistit, hned v prodejně jsem nákup na splátky zrušil," popsal František Jakoubek.

Pracovníci prodejny mu však již vyplněný formulář nevrátili. „Ačkoliv jsem se nakonec ani nestal jejich zákazníkem, odmítli mi formulář vydat či ho zlikvidovat. Jelikož papír obsahoval mé osobní údaje a podpisový vzor, bál jsem se ponechat tato data jen tak k dispozici," vzpomíná sedmapadesátiletý muž. V prodejně prý celou věc alespoň dvě hodiny řešil, ale stejně neuspěl. Formulář si v prodejně ponechali s odůvodněním, že jej musí zaslat na centrálu.

Od neuskutečněného nákupu na splátky obtěžují Františka Jakoubka telefonáty

Zanedlouho po této události se mu začaly množit telefonáty z neznámých čísel nabízející půjčky a jiné marketingové aktivity. „Do té doby jsem nic takového nezažil, pak se ale s podobnými telefonáty doslova roztrhl pytel. Někdy to bylo i několik desítek telefonátů za pár dní," popisuje František Jakoubek nepříjemné zkušenosti. Nežádoucí nabídky podle jeho slov postupně přerostly v osobní návštěvy dealerů v místě jeho bydliště.

S problémem se obrátil i na policii, nic se však nezměnilo.

„Mohu potvrdit, že tato osoba opakovaně učinila oznámení na policii týkající se osobních údajů, nicméně ani v jednom případě jsme nezjistili protiprávní jednání. Pokud má k dispozici jakékoliv nové důkazy, samozřejmě jsme připraveni je prověřit," uvedl mluvčí uherskohradišťské policie Aleš Mergental.

Vysvětlení nabídli i zástupci společnosti Planeo Elektro. Ti upozornili na skutečnost, že samotná prodejna je pouze zprostředkovatel, který s údaji nijak nenakládá, a vše je záležitostí splátkové společnosti. „Předpokládám, že se zákazník rozhodl požádat o zrušení smlouvy až v době, kdy byla vyplněna. To znamená, že musel před sepsáním smlouvy podepsat Souhlas se zpracováním osobních údajů. Tento souhlas musíme splátkové společnosti vždy zaslat, jinak by nemohla schvalovat úvěrové smlouvy," konstatoval Rudolf Jeřábek, manažer maloobchodní sítě Planeo Elektro.

Podle Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) za vším zřejmě stojí podpis pana Jakoubka na smlouvě. „V daném případě již nejspíš vznikl právní vztah, který byl následně zrušen odstoupením od spotřebitelského úvěru. Je tedy třeba jej odlišovat od situace, kdy by právní vztah nevznikl vůbec, to znamená, kdyby žadatel údaje jen vyplnil, ale nepodepsal. V takovém případě by totiž nebyl vůbec žádný právní důvod, aby dokument nebyl zlikvidován. Jelikož ale není zřejmé, co všechno žadatel podepsal, zda souhlas se zasíláním obchodních sdělení, jeho formulace a podobně, nelze jednoznačně říct, jestli mohlo dojít k porušení zákona," konstatoval mluvčí ÚOOÚ David Pavlát. Ten zároveň Františku Jakoubkovi nabídl pomocnou ruku. „Pokud má pochybnosti o postupu společnosti, může se obrátit na úřad prostřednictvím e-mailu posta@uoou.cz, aby mohla být záležitost vyhodnocena na základě konkrétních faktů," uvedl David Pavlát.