Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ZIMNÍ OLYMPIJSKÉ HRY V KOREJI 2018

Olympijské festivaly v Brně a Ostravě
Všechny články Zpravodajství Festivaly

Děda by měl slzy v očích, říká vnuk legendárního Rašky Jan Mazoch

/ROZHOVOR/ V šesti letech se skoky na lyžích začal a o deset let později už jel na svoji první olympiádu. Stihl je nakonec dvě, ovšem po pádu v závodě světového poháru a vážném zranění se rozhodl v necelých třiadvaceti letech v roce 2008 sportovní kariéru ukončit. Řeč je o Janu Mazochovi, rodáku z Čeladné a vnukovi prvního českého zlatého medailisty ze zimních olympijských her Jiřího Rašky.

13.2.2018
SDÍLEJ:

Jan Mazoch. Ve světě sportu přezdívaný Mazda. Nebo také ten, co si pořádně rozbil hubu.Foto: Deník/Jiří Macek

Olympijské festivaly fičí v plném proudu, zejména v neděli se slavilo padesát let od zlata Vašeho dědečka. Co na to říkáte?
Je to skvělé, ani jsem nečekal, že to bude až tak honosná a velká vzpomínka. Vlak, telemark pro dědu, všude samá čepice raškovka. Kdyby děda ještě žil, určitě by měl slzy v očích. Je to vynikající pocta pro dědečka. On byl hodně citlivý člověk. Věděl by, že je to obrovská čest, že se takovýto nápad zrodil. Čepici, která připomíná jeho zlato, nosí v republice padesát tisíc lidí. To je krása.

Nemrzí vás ani dnes s odstupem času, že jste musel kariéru ukončit tak brzy?
Jako sportovec, který byl dvakrát na olympijských hrách, si občas říkám, jaké by to asi bylo, kdyby se tehdy nestalo to, co se stalo. Na druhé straně, konkrétně atmosféru her jsem zažil. V sezoně 2006/2007 jsem šel výkonnostně hodně nahoru a měl jsem potenciál dostat se do světové špičky. Bohužel, pád to všechno ukončil, ale i přesto jsem si svoji kariéru užil se vším všudy. Je to věc uzavřená, u sportu jsem zůstal například v roli komentátora pro Eurosport nebo jako organizátor Memoriálu Jiřího Rašky.

Co může fanoušek sportovcům, kteří jsou právě nyní na olympiádě, v tom dobrém slova smyslu závidět?
Sportovci na hrách jsou samozřejmě zaměřeni především na svoji disciplínu. Snaží se myslet v tom smyslu, že je to závod jako každý jiný. Ale je to výjimečná událost, která je jednou za čtyři roky. Takže tam určitě je trochu větší tlak, zvlášť, když je sportovec v dobré formě a pomýšlí na úspěch. I přesto všechno nejde olympiádu nevnímat jako místo setkání s jinými sportovci, které běžně nepotkává. Když si vzpomenu jak jsem v Salt Lake City potkával hokejisty z NHL, které jsem znal jen z televize, běžně u snídaně, bylo to hodně zajímavé. A podobné to bylo i s Alešem Valentou, Nikolou Sudovou a dalšími sportovci. Tohle je ta přidaná hodnota, kouzlo, které umí udělat pouze olympijské hry…

Co naopak fanoušek sportovcům vůbec závidět nemusí je obrovská dřina na tréninku. Co například není za přípravou skokana na lyžích vůbec vidět?
Vím, že si spousta lidí myslí, že skoky na lyžích, to je vlastně jen sport o třiceti vteřinách a pak nic. Že se skokan pustí z lavičky dolů, na hraně se odrazí a dole dopadne do telemarku. Pak zabrzdí a jde na další skok. Jenže tohle je jen ten úplný vrchol pyramidy. Na jejím začátku je tvrdá příprava. Ať už psychická, tak samozřejmě fyzická. Jde o tréninky v posilovně, trénování dynamiky, rychlosti a koordinace. Za den je to kolem osmi hodin přípravy. Pak jde na můstek všechnu tu přípravu pouze proměnit v ten nejlepší skok. Doby, kdy se za trénink považovalo absolvování desítek a stovek skoků, ta už je dávno pryč.

Jan Mazoch* Skoky na lyžích
* Narozen: 5. 9. 1985
* Zajímavosti: vnuk Jiřího Rašky, účastník ZOH 2002 v Salt Lake City a 2006 v Turíně. Kariéru ukončil po těžkém pádu v Zakopaném v roce 2007.

Ve vašem případě asi byly skoky na lyžích logickou volbou. Byl váš děda pro vás velkým vzorem?
Vůbec nikdo mě do skoků na lyžích netlačil. Jenže já jsem se ve skokanské rodině narodil a vyrůstal jsem v ní. Od dítěte jsem se kolem skoků na lyžích motal. Když jsme na jedněch závodech ve Frenštátě pod Radhoštěm byli fandit strejdovi, oslovil mě trenér dětí a ptal se, jestli bych chtěl skákat. Odpověděl jsem mu, že ano. Bydlel nedaleko nás, takže si mne vyzvedl o dva dny později u domu a odvezl na skokanský můstek.

To vám bylo šest let. O deset let později jste byl nominován na olympiádu v Salt Lake City a o další čtyři roky později do Turína. Kdybyste mohl srovnat obě olympiády, která se vám víc líbila?
V Americe jsme bydleli jako výprava pohromadě. To bylo perfektní. V Turíně naopak jsme byli hodně rozházeni po střediscích. To byla veliká škoda a mně to moc mrzelo, že jsme se v Itálii nepotkávali tak často s jinými sportovci. V Americe jsem byl opravdu šestnáctiletý nováček, který teprve nakukoval mezi elitní skokany. O čtyři roky později už jsem to bral přece jen trochu jinak.

PŘEDCHOZÍ
1/2
DALŠÍ

Autor: Redakce

13.2.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 14 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) zedník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: okres Jindřichův Hradec;, vyučen v oboru, praxe v oboru nejméně 1 rok, nástup během března dle dohody; pracovní poměr na dobu určitou do 31.12.2018 s možností prodloužení; pracovní doba 7:00-15:30 hod.; ŘP skup. B výhodou; příspěvek na stravné; 13. plat; , Každý uchazeč se v případě zájmu zúčastní osobního pohovoru a vyplnění dotazníku na adrese: Rybní 396, Nová Bystřice.. Pracoviště: Jr profiservice s.r.o. - 001, Rybní, č.p. 396, 378 33 Nová Bystřice. Informace: Jaroslav Běhoun, +420 774 378 384.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 20 000 Kč

Zámečníci strojů Strojní zámečník. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: . Pracoviště: Cap central s.r.o. - sídlo, Na Blatech, č.p. 363, 395 01 Pacov. Informace: Zdena Jandová, +420 775 394 454,565 444 223.

Potravinářství - Potravinářství Potravinářský dělník 16 000 Kč

Výrobci a zpracovatelé potravin a příbuzní pracovníci Výrobci a zpracovatelé potravin. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 33. Poznámka: Požadujeme výpis z rejstříku trestů., Pracovní doba - pondělí až pátek, denní/noční - 12ti hodinové směny., Přísné hygienické normy - práce v potravinářství., , Osobní kontakt možný každé pondělí mezi 10:00 - 11:00 hod po předchozí telefonické domluvě.. Pracoviště: Vdf global s.r.o., pracoviště, U Kožovy hory, č.p. 2748, 272 01 Kladno 1. Informace: Michal Kischuk, +420 774 238 555.

Výroba - Zámečník/montér obráběcích strojů 30 000 Kč

Zámečník Tradiční český výrobce příjme do svého týmu zámečníka/montéra. Náplň práce: montáž a instalace universálních hrotových brusek.


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kravín na vodě neboli plovoucí farma v rotterdamských docích.
2 5

Kravín na vodě. V Rotterdamu budují první plovoucí farmu světa

Požár výrobní haly areálu Ravak je vidět z velké dálky.
AKTUALIZOVÁNO

V Příbrami hoří výrobní hala. Kouř je vidět až z Prahy

Trest za pád mostu, havárie FlixBusu a Trumpovo uplácení: Vteřiny dne

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Nehoda ve Westminsteru nemusela mít teroristické pozadí, věří vyšetřovatelé

Incident, při kterém v devětadvacetiletý Brit súdánského původu Salih Khater v úterý srazil autem u britského parlamentu v londýnské čtvrti Westminster cyklisty a tři zranil, zřejmě nebyl teroristický čin. Vyšetřovatelé neobjevili žádné důkazy, že by Khatera radikalizovali islamisté. S odvoláním na zdroje blízké vyšetřování to napsal britský list Independent.

O Senát bude bojovat Drahoš, Hilšer, Fischer, ale i Kubera či Bělobrádek

O sedmadvacet senátorských křesel bude letos bojovat 236 kandidátů, kteří dnes byli zaregistrováni k volbám do horní komory. Je jich o tři více než v minulých volbách.

Tvrdé přistání v bouřce. Čínský boeing přišel na manilském letišti o motor

/VIDEO/ Boeing 737-800 čínských aerolinek Xiamen Airlines havaroval v noci na pátek na letišti Ninoy Aquino International Airport ve filipínské metropoli Manila. Letadlu, které letělo z čínského z jihočínského města Sia-men, se kvůli silné bouřce nepodařilo přistát na první pokus a při druhém pokusu vyjelo z dráhy. Přitom si utrhlo levý motor a poškodilo obě křídla. Nikdo ze 165 osob na palubě nebyl vážně zraněn.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT