„Za normálních okolností posíláme sáňky zvláštním spojem v boxech, což využívají všichni sáňkaři. Na olympiádu ale letíme linkou Praha – Soul, a tak máme saně jako zavazadla,“ říká nejzkušenější český reprezentant Lukáš Brož, který startuje na dvojce s bratrem Antonínem.

„Před odjezdem jsme saně rozmontovali a zabalili jednotlivé součásti do molitanu, strečových fólií a bublinek. Projdeme s nimi celní kontrolou, odbavíme je a odevzdáme jako nadrozměrné zavazadlo. Sáňky tak poletí s námi v zavazadlovém prostoru. V Soulu si je jenom vyzvedneme a po přesunu na sportoviště za hodinku smontujeme,“ vysvětloval Lukáš Brož.

Tuto praxi mají bratři ze Smržovky zažitou, když létali na závody do Ameriky. „Ukládání do boxů je novinkou posledních dvou sezon, proto máme s osobní přepravou saní zkušenosti. Výhodou je i to, že letíme do Koreje bez přestupu, takže procento, že by se naše saně někde zatoulaly, je eliminováno na nulu,“ pochvaloval si člen Dukly.

„Montáž saní nemá na rychlost v závodě vliv. Vždycky se ale strachujeme, aby se při nakládání do letadla saně nepoškodily, nedej bože aby se na nich něco ohnulo. To je jediná nevýhoda oproti boxům. Na sáňkařský balík proto vždycky připevňujeme cedulku s nápisem Fragile, ale je pravdou, že se saněmi se nám při cestách nic zásadního nestalo.“

Tajný trumf z Ruska

Dvaatřicetiletý Lukáš Brož těsně před odletem prozradil, že získali s bratrem tajný trumf. Při lednovém startu na mistrovství Evropy v Siguldě si od známého ruského sáňkaře, který na olympiádu nejede, vypůjčili kvalitnější sáňkařské ohnutiny, což je součást důležitá pro řízení. 

„Jsou slepené z několika dřevěných i plastových vrstev a tím pádem víc pruží. Měly by tak líp pohlcovat nárazy, pomoct nám v boji s časem i k postupu dopředu. Už se těšíme, až novinku při tréninku vyzkoušíme. Pokud by to ale nefungovalo, máme dost času vrátit se k našemu materiálu. Původní ohnutiny bereme samozřejmě s sebou,“ dodal člen páru, která myslí na proniknutí do elitní desítky.

Boby už odletěly speciálem

Zatímco sáňkaři náčiní do letadla dostanou, jejich kolegové v ledových korytech jsou na tom hůř. Transport bobů do dějiště her musí obstarat mezinárodní federace IBSF.

„Naše boby jsou v dějišti zimní olympiády dřív než my. Speciál byl vypravený z Frankfurtu nad Mohanem. Naší jedinou starostí bylo naložit je do beden a zajistit přepravu do Německa,“ prozradil Dominik Suchý, člen čtyřbobu.

Před cestou na letiště museli olympionici z bobů odmontovat řízení a nože. „To ale děláme i při ježdění po Evropě, kdy je převážíme v dodávkách,“ pokračoval Suchý. Podle něj muselo s bobovým nákladem letět větší transportní letadlo, protože bedna se čtyřbobem se do běžného stroje nevejde.

„Hromadná doprava nám ale ušetří spoustu práce a času. Když jsme startovali v Pchjongčchangu na předolympijských závodech, byl také vypravený speciál. Jinak by to do takové dálky asi nešlo,“ uzavřel člen posádky, kde kromě něj bude startovat pilot Jan Vrba a dále David Egydy a Jakub Havlín.