Otázka zní: jak zhodnotit úžasný úspěch české obojživelnice?
Značka STR je ve světě sportu již pár let zavedeným pojmem, Ledecká má kontrakty s Visou či Coca-Colou. Po dvou olympijských zlatech se ale obzory rozšířily.
Vzpomínáte na její nechápavý pohled po triumfu?
Zázrak na sněhu má ohromný potenciál stát se globálním hitem, čehož si jsou vědomi i v agentuře Sport Invest, která 22letou závodnici zastupuje.
„Díky dlouholetým zkušenostem jsme plně připraveni úspěch zúročit. Už před olympiádou jsme avizovali, že chceme Ester přinést velkou smlouvu, čemuž se teď blížíme. Chceme přepsat knihy sportovního marketingu v kapitolách o využití osobnostních práv sportovce individuality,“ uvedl šéf Sport Invest Marketing David Trávníček.
Inspirace v Americe
O unikátním úspěchu Ledecké psala média z celého světa. Už díky tomu je vidět, že má potenciál stát se světovou sportovní celebritou.
„Globální hvězda potřebuje příbeh, který ji odstartuje. Mladá žena, která vyhrála olympijské zlato ve dvou disciplínách, tento požadavek splňuje. Kdyby se do toho Ester marketingově položila, mohla by se stát ženskou obdobou snowboardových idolů jako Shaun White nebo Travis Rice,“ řekl pro Deník marketingový expert Martin Jaroš.
Pokud chce jejich příklad následovat, musí však vést tak trochu život showmana. Stejně jako americké hvězdy na prkně (White si podle odhadů vydělá kolem deseti milionů dolarů ročně).
Jaká je meta pro Ledeckou? „Nebyl by problém kolem Ester vybudovat marketingovou mašinu, která by vydělala pět milionů dolarů ročně. Ale musela by jít v jejich stopách. Videa, skákání z vrtulníku, kontrakty s firmami jako Red Bull či Go Pro. Tohle je cesta k velkým penězům. Otázka je, jestli by to chtěla. Určitě to však může dokázat. Musí přerůst hranice České republiky,“ prohlásil Jaroš.
Tým kolem dvojnásobné olympijské šampionky se musí zaměřit na světové značky, prvotřídní kvalitu. „Musí brát jen absolutní globální špičku. Žádné teleshoppingy dělané na kraji Prahy v garáži. Ale má to v sobě,“ sdělil muž, který stál například za reklamou s Chuckem Norrisem pro T-Mobile.
Důležité bude, aby se z reklamních aktivit, které se jistě vyrojí, česká závodnice nesesypala. Zájem o její osobu přece jen bude drasticky vyšší než doposud. Sladit sportovní výkon a marketingové aktivity. To je, oč tu běží. Na druhou stranu není dobré výrazně přebírat. Z olympijského úspěchu je třeba těžit co nejdříve a nejvíce.
„Železo se musí kout, dokud je žhavé a olympiáda je ještě v paměti všech. Pak může mít kariéra dlouhého trvání. White je v první lize světového marketingu již přes deset let. Chce to jen vyvážit show a sportovní úspěchy, aby tam pořád padaly i medaile. To je asi nejtěžší,“ poznamenal Jaroš.
Právě zmiňovaný White letos dosáhl na třetí olympijské zlato. Je dobře vidět, že nejde o nějakého floutka na prkně, ale sportovce, který si nadále upevňuje svou značku.
„On už není individualita, ale středně velký podnik. Pracuje se špičkovou agenturou, točí filmy, investuje do vlastních horských letovisek. U snowboardingu je ale hodně důležité zůstat u čistého dobrodružství, vyhýbat se okaté komerci a excesům, které by prošly třeba „zkaženým“ fotbalistům,“ popsal expert.
Dá se najít dobrý marketingový příklad sportovce i v českém prostředí? Nejúspěšnější je prý v tomto ohledu fotbalista Petr Čech. „Inteligentní muž, který rozumně spravuje investice i jméno. Od něj bych čerpal inspiraci,“ dodal Jaroš.
Mimochodem: Ledecká má v rukou ještě jeden trumf: svého otce. A slib o písničce.
Kdo ví, třeba i přes tento životní příběh vede cesta k milionům.